Stoer in een judopakDit klonk afgelopen woensdag voor het eerst in de speelzaal… Deze judoterm staat voor ‘Start’. De kinderen krijgen namelijk de komende vier weken judoles van judoleraar Jan. Het vertrouwen in elkaar staat daarbij centraal, een mooie koppeling naar de Kanjertraining!
Om goed te kunnen judoën, moet je natuurlijk ook een echt judopak aan. Dit vonden sommige kinderen best nog een beetje gek, maar naarmate het pak aan was, voelden ze zich heel erg stoer! Sven, Dilara en Max kenden judo al en mochten daarom helpen met voordoen. Dit ging ontzettend goed. Eerst oefenen met hoe je nou moet vallen, zonder dat je haren in de poep komen, daarna nog elkaar omduwen en als laatste de houdgreep.. Toch best gek om zomaar te mogen stoeien. Toen de kinderen gewend waren aan het feit dat je mag duwen, trekken, gooien en vallen was er geen houden meer aan. Iedereen werd op een goede manier tegen de grond gewerkt. Wat een sportieve kids en wat een vertrouwen in elkaar. Superknap!
Foto's

PannenkoekdagOp 16 maart was het Nationale Pannenkoekdag. ’s Ochtends kwamen de kinderen al helemaal zenuwachtig de klas in, omdat het toch een andere dag is dan normaal. Nu was er ook nog eens een andere juf, dus is het voor sommigen al helemaal spannend! Op Pannenkoekdag mochten de opa’s en oma’s ook komen, de kinderen hadden hier een echte uitnodiging voor meegekregen. De opa’s en oma’s mochten komen bakken, eten en spelletjes spelen! Iets leukers bestaat er natuurlijk niet! De kinderen mochten daarom zelf ook spelletjes meenemen.
De dag startte verder normaal, wat voor veel kinderen toch verwarrend was. De vragen: ‘Wanneer gaan we nou pannenkoeken bakken?’ en ‘Wanneer komen opa en oma?’ kwamen dan ook veel voorbij. Toen was het eindelijk 10 uur en kwamen de opa’s en oma’s langzaam binnen druppelen. Alleen gebeurde hetgeen wat juist niet mocht gebeuren……….. DE STROOM KLAPTE ERUIT!! Gelukkig deden een aantal gourmetstellen het nog wel en kon het feest gewoon doorgaan. Opa en oma waren er dus niet voor niks! Er was een hele gezellige en gemoedelijke sfeer met een heerlijk pannenkoekgeurtje. De kinderen, opa’s en oma’s en juffen hebben hier ontzettend van genoten. Pannenkoeken met allerlei belegvarianten kwamen voorbij: stroop, appel, poedersuiker, noem het maar op! Als de kinderen genoeg gegeten hadden was het tijd voor spelletjes. De opa’s en oma’s werden aan alle kanten uitgedaagd en speelden gezellig mee. Dat het donker was, maakte helemaal niets meer uit. Het was ontzettend gezellig!

Wat een leuke voorstelling!Na een fikse wandeling kwamen we op dinsdag 20 maart aan in het Cultuurhuis. In het kader van een project van Kunst Centraal bezochten we hier de voorstelling ‘Over een kleine mol die wil weten wie er op zijn kop gepoept heeft’.
Vol spanning namen de kinderen plaats op de banken en de matten. Twee acteurs, waaronder een van de acteurs uit ‘juf Roos’, speelden het verhaal uit het bekende prentenboek uit.
De mol wilde graag weten wie er op zijn kop gepoept had en ondervroeg allerlei andere dieren. Zij deden een voor een hun ‘stinkende’ best om te laten zien dat zij echt heel andere poep produceerden. Uiteraard zorgde dit voor enorme lachsalvo’s bij de kleuters. Hoe vaker de dieren tussen en door de poep heen huppelden, hoe harder de kinderen moesten lachen. Een enkeling vond het allemaal wat overweldigend, maar de meeste kleuters genoten van het spektakel. Het was een fantastische voorstelling!
Foto's

Programmeren met de Bee-BotDeze week zijn we begonnen met iets nieuws. In het kader van 21e eeuwse vaardigheden en het opkomen van ICT en programmeren in het onderwijs, zijn we in groep 1/2 B ook gestart met deze onderwerpen.
We leren en werken deze week met behulp van de Bee-Bot. De Bee-Bot is een klein robotje, in de vorm van een bij. De kinderen laten de Bee-Bot routes lopen. Deze routes moeten van tevoren met knopjes ingevoerd worden. Hierdoor leren de kinderen spelenderwijs de beginselen van het programmeren en wordt het logisch denken gestimuleerd. Sommige kinderen hebben er al eerder mee gewerkt en waren gelijk enthousiast toen ik de bijtjes tevoorschijn haalde. Anderen kenden het nog helemaal niet en hadden even wat uitleg nodig. Het is ook niet niks om te bedenken welke stappen een robotje moet maken voor jou! 
Gelukkig gaat het heel erg goed en blijven de kinderen enthousiast nadenken en spelen met de Bee-Bots! Deze gaan dus zeker vaker terugkomen tijdens het werken en spelen!
Foto's

De kaars wordt aangestokenVorige week dinsdag hebben we met alle kleuterklassen een vastenwandeling gemaakt door de buurt van de school. ’s Ochtends startten we gewoon in de kring en hebben we met elkaar besproken wat ‘vasten’ nu eigenlijk is. Samen kwamen we tot de conclusie dat ‘vasten’ inhoudt dat je eventjes niet snoept en eventjes geen leuke dingen doet, om aan de kinderen te denken die dit nooit kunnen doen.
Daarna werden we in de speelzaal verwelkomd door Pastor Huub en wat parochianen. Dit verraste enkele kleuters wel. Pastor Huub begon zijn verhaal met een stukje evangelie. Hij legde uit dat de ‘grote mensen’ dit moeilijke verhaal iedere dag horen, dus ook vandaag. Na het verhaal vroeg de pastor of kinderen dit verhaal kende. Teun antwoordde volmondig: ‘Ja, makkie!’, wat zorgde voor de nodige lach.
Na een verhaal uit de kinderbijbel, zijn we met de parochianen de wandeling gestart. De pastor liep voorop, met een hele stoet kinderen achter hem aan. Ontzettend leuk om te zien hoe de kinderen met de ‘grote mensen’ samen liepen! Dit zorgde zeker voor de bedoelde gedachten achter de vastenactie. 

Op donderdag is Marja Stalvord nog even in de klas geweest om uitleg te geven over de vastenactie die we dit jaar doen. Marja heeft verteld over het vastendoosje en de kinderen die het hard nodig hebben. Onze kleuters hebben vol bewondering zitten luisteren naar de verhalen over de kinderen in Zambia en hoe ze daar leven. Door het verhaal raakten de kinderen geïnspireerd en bedachten allerlei spaarideeën. Het heeft dus echt indruk gemaakt!
Foto's

PalmpasenDe vastentijd is weer aangebroken en dat betekent dat Palmpasen (zondag 25 maart) ook weer snel voor de deur staat. Natuurlijk versieren wij ook dit jaar weer een palmpaasstok met de kinderen van de groepen 1 t/m 3. Dit jaar doen wij dat op vrijdag 23 maart.
Het is de bedoeling dat u het frame van de palmpaasstok zelf maakt. In het verleden zagen wij nogal eens kinderen letterlijk slepen met een veel te grote palmpaasstok. Bijna net zo groot als zijzelf en dus veel te zwaar voor de kinderen. Bovendien is het een heel karwei om zo'n enorme stok mooi te versieren. Let u er daarom op dat u de stok niet te groot maakt voor uw kind? 
Op donderdag 15 maart zullen alle kinderen van de groepen 1 t/m 3 drie gekleurde strookjes crêpepapier mee naar huis krijgen, waarmee u de palmpaasstok kunt omwikkelen. De kleur waar u 2 strookjes van krijgt is bedoeld voor onder, de andere kleur gaat er overheen.  Wij willen u vragen de omwikkelde stokken op donderdag 22 of vrijdag 23 maart in de klas van uw kind in te leveren. Let u er op dat de stok is voorzien van de naam van uw kind? 
De palmpaasstok wordt op school verder versierd en voorzien van een broodhaantje. De kinderen krijgen daarna hun versierde stok mee naar huis. De palmpaasstok is dan bijna helemaal af. Er hoeft thuis alleen nog maar iets lekkers aan gehangen te worden. 
Op zondag 25 maart zal er een gezinsviering zijn in de St. Franciscuskerk. Tijdens deze viering mogen de kinderen met de versierde palmpaasstokken in een optocht door de kerk lopen. Uiteraard is het de bedoeling dat de kinderen de palmpaasstok weggeven aan iemand die ziek, oud of eenzaam is. Op school zullen wij benadrukken dat het niet de bedoeling is dat de kinderen het heerlijke broodhaantje zelf opeten. Denkt u samen met uw kind na wie ze enorm blij zouden kunnen maken met zo’n mooie palmpaasstok?

Good luckAfgelopen dinsdag zijn we begonnen met het afnemen van de Citotoetsen. Op maandag hadden we al bezoek gehad van kinderen uit een andere klas, omdat zij als eersten mochten.
Op dinsdag waren wij aan de beurt voor de Cito taal. Na eventjes uitgelegd te hebben wat de Citotoets ongeveer is, waren de kinderen toch een beetje zenuwachtig. Gelukkig konden we elkaar gerust stellen, want ‘je kunt toch niet winnen bij de Cito, juf!’.
Onze jongsten mochten vandaag op bezoek bij juf Lizette en juf Nicolette, want zij hoeven nu nog geen toets te maken. Dat komt past aan het einde van het schooljaar. Volgende week gaan we aan de slag met de Cito rekenen. De resultaten van de toetsen zijn te vinden in het Ouderportaal.

Voor een zelfgemaakt kasteelZoals u misschien wel gemerkt heeft, zijn we deze weken in de ban van ridders en kastelen, magie en prinsessen. Mede door de ontzettend leuke voorstelling over Koning Arthur en zijn Ridders van de Ronde Tafel! Wat was het leuk om alle klassen zo’n mooi optreden te zien doen. Voor deze voorstelling moesten we natuurlijk wel weten wie Koning Arthur nou eigenlijk is. Daar hebben we hulp gekregen van een heuse jonkvrouw. Zij heeft ons verteld hoe Arthur nu koning is geworden. Daarna mochten we haar kleding nog even gebruiken om naar te kijken voor onze ridderhoek. Dit inspireerde enkele kleuters om ook ridder- en prinsessenspullen mee te nemen. De juf zorgde nog voor wat mooie jurken en zo konden we spelen in de poppenhoek.
Door de handige dozen van het schoolfruit, kwamen we op het idee om levensgrote kastelen te bouwen in de bouwhoek. Nu hebben we zelfs een echt kasteel om in te spelen en zijn we échte ridders en jonkvrouwen.
Om tot echte ridder te worden geslagen, moet je natuurlijk kunnen laten zien dat je kastelen kunt bouwen. Hier zijn we dan ook in de afgelopen week erg druk mee geweest. Torens, kantelen, poorten en zelfs ophaalbruggen zijn gebouwd!
Woensdag hebben we ons thema afgesloten met een bezoek aan een echt middeleeuws kasteel: Kasteel De Haar in Haarzuilens. Hier hebben we bekeken wat er nou allemaal aan de binnenkant van een kasteel zit, want de buitenkant kennen we inmiddels heel erg goed!
Foto's

Een echt kasteel!Afgelopen woensdag zijn we met alle kleuterklassen een dagje naar Kasteel De Haar in Haarzuilens geweest. Dit ter afsluiting van het thema ‘Ridders en Kastelen’. In de klassen is volop gewerkt aan dit thema. Er zijn schilden geknutseld, kastelen gebouwd, ridder en jonkvrouw gespeeld, met als kers op de taart een voorstelling in de Eiber over Koning Arthur en de Ridders van de Ronde Tafel.
Woensdagmorgen om kwart over 8 verzamelden alle kleuters zich op het schoolplein. Klaar voor vertrek naar het echte kasteel! Eenmaal op het kasteel keken de kinderen hun ogen uit. Onder de poort door, naar het binnenplaatsje met het winkeltje en het restaurantje. Hier even de eerste plas-stop, zodat we kunnen beginnen aan onze tour. Om tourbeurt zijn alle groepen het kasteel doorgelopen, samen met een echte gids. Deze gids heeft ons alles kunnen vertellen over het kasteel.
Zo zijn we erachter gekomen dat Kasteel De Haar geen verdedigingskasteel is, maar een feestkasteel. Een baron en een barones uit Frankrijk hebben dit kasteel laten opknappen en waren daar vroeger maar een maandje per jaar. We zijn door de keuken gelopen, waar nog echte oude potten en pannen stonden. Daarna liet de gids ons de oude binnenplaats zien. Vroeger was hier geen dak en liepen daar de dieren rond. Nu, na de restauratie, is het een soort woonkamer geworden. Na de woonkamer gingen we naar de deftige eetkamer en de ‘mannenkamer’ met een echt harnas en zwaarden aan de muur. We liepen door naar de balzaal, waar we eventjes mochten dansen op de muziek uit de middeleeuwen. Als laatste kwamen we bij de koninklijke kapper, oftewel, de ‘vrouwenkamer’. Wat een mooie spullen in het kasteel!
Alle kinderen, mama’s, papa’s en juffen hebben met open mond staan luisteren naar de mooie verhalen die de gidsen vertelden. Na de rondleiding hebben alle kleuters nog de mooie tuinen, het doolhof en het hertenparkje bezocht. Zo hebben we ook nog wat van de mooie omgeving kunnen zien.
Het was een hele geslaagde dag, waarin we alles wat we geleerd hebben in het echt hebben kunnen zien! Heel veel dank aan alle papa’s en mama’s voor deze fijne en gezellige ochtend!
Foto's