In de houdgreepDe komende vier weken krijgen alle groepen een keer per week een judoles van een echte judoleraar. Het vertrouwen in elkaar staat daarbij centraal.
Dinsdag 20 maart hadden wij onze eerste les. Alle kinderen werden in een echt judopak gehesen en al snel konden de eerste oefeningen uitgevoerd worden. Op de juiste manier vallen was het eerste wat geoefend moest worden. Daarna werden er tweetallen gevormd en mochten de kinderen elkaar op de grond gooien. Ook de houdgreep werd geoefend. De juf stond er af en toe met kromme tenen naast. Alles wat zij normaal gesproken verbiedt in de klas (“Blijf nou eens van elkaar af… Van stoeien komt bloeien…  Niet trekken en duwen…”) moesten de kinderen nu juist wel doen! Maar het vertrouwen in elkaar was er duidelijk en van dat ‘bloeien’ was absoluut geen sprake.
De kinderen hadden er duidelijk plezier in. En wat was het prachtig om nu al te zien dat sommige kinderen, die normaal gesproken niet van zich laten horen, een klasgenoot zonder pardon tegen de grond werkten. Dat gaat nog wat beloven voor de komende periode.
Foto's

Wat een leuke voorstelling!Na een fikse wandeling kwamen we op dinsdag 20 maart aan in het Cultuurhuis. In het kader van een project van Kunst Centraal bezochten we hier de voorstelling ‘Over een kleine mol die wil weten wie er op zijn kop gepoept heeft’.
Vol spanning namen de kinderen plaats op de banken en de matten. Twee acteurs, waaronder een van de acteurs uit ‘juf Roos’, speelden het verhaal uit het bekende prentenboek uit.
De mol wilde graag weten wie er op zijn kop gepoept had en ondervroeg allerlei andere dieren. Zij deden een voor een hun ‘stinkende’ best om te laten zien dat zij echt heel andere poep produceerden. Uiteraard zorgde dit voor enorme lachsalvo’s bij de kleuters. Hoe vaker de dieren tussen en door de poep heen huppelden, hoe harder de kinderen moesten lachen. Een enkeling vond het allemaal wat overweldigend, maar de meeste kleuters genoten van het spektakel. Het was een fantastische voorstelling!
Foto's

De kaars wordt aangestokenVorige week dinsdag hebben we met alle kleuterklassen een vastenwandeling gemaakt door de buurt van de school. ’s Ochtends startten we gewoon in de kring en hebben we met elkaar besproken wat ‘vasten’ nu eigenlijk is. Samen kwamen we tot de conclusie dat ‘vasten’ inhoudt dat je eventjes niet snoept en eventjes geen leuke dingen doet, om aan de kinderen te denken die dit nooit kunnen doen.
Daarna werden we in de speelzaal verwelkomd door Pastor Huub en wat parochianen. Dit verraste enkele kleuters wel. Pastor Huub begon zijn verhaal met een stukje evangelie. Hij legde uit dat de ‘grote mensen’ dit moeilijke verhaal iedere dag horen, dus ook vandaag. Na het verhaal vroeg de pastor of kinderen dit verhaal kende. Teun antwoordde volmondig: ‘Ja, makkie!’, wat zorgde voor de nodige lach.
Na een verhaal uit de kinderbijbel, zijn we met de parochianen de wandeling gestart. De pastor liep voorop, met een hele stoet kinderen achter hem aan. Ontzettend leuk om te zien hoe de kinderen met de ‘grote mensen’ samen liepen! Dit zorgde zeker voor de bedoelde gedachten achter de vastenactie. 

Op donderdag is Marja Stalvord nog even in de klas geweest om uitleg te geven over de vastenactie die we dit jaar doen. Marja heeft verteld over het vastendoosje en de kinderen die het hard nodig hebben. Onze kleuters hebben vol bewondering zitten luisteren naar de verhalen over de kinderen in Zambia en hoe ze daar leven. Door het verhaal raakten de kinderen geïnspireerd en bedachten allerlei spaarideeën. Het heeft dus echt indruk gemaakt!
Foto's

PalmpasenDe vastentijd is weer aangebroken en dat betekent dat Palmpasen (zondag 25 maart) ook weer snel voor de deur staat. Natuurlijk versieren wij ook dit jaar weer een palmpaasstok met de kinderen van de groepen 1 t/m 3. Dit jaar doen wij dat op vrijdag 23 maart.
Het is de bedoeling dat u het frame van de palmpaasstok zelf maakt. In het verleden zagen wij nogal eens kinderen letterlijk slepen met een veel te grote palmpaasstok. Bijna net zo groot als zijzelf en dus veel te zwaar voor de kinderen. Bovendien is het een heel karwei om zo'n enorme stok mooi te versieren. Let u er daarom op dat u de stok niet te groot maakt voor uw kind? 
Op donderdag 15 maart zullen alle kinderen van de groepen 1 t/m 3 drie gekleurde strookjes crêpepapier mee naar huis krijgen, waarmee u de palmpaasstok kunt omwikkelen. De kleur waar u 2 strookjes van krijgt is bedoeld voor onder, de andere kleur gaat er overheen.  Wij willen u vragen de omwikkelde stokken op donderdag 22 of vrijdag 23 maart in de klas van uw kind in te leveren. Let u er op dat de stok is voorzien van de naam van uw kind? 
De palmpaasstok wordt op school verder versierd en voorzien van een broodhaantje. De kinderen krijgen daarna hun versierde stok mee naar huis. De palmpaasstok is dan bijna helemaal af. Er hoeft thuis alleen nog maar iets lekkers aan gehangen te worden. 
Op zondag 25 maart zal er een gezinsviering zijn in de St. Franciscuskerk. Tijdens deze viering mogen de kinderen met de versierde palmpaasstokken in een optocht door de kerk lopen. Uiteraard is het de bedoeling dat de kinderen de palmpaasstok weggeven aan iemand die ziek, oud of eenzaam is. Op school zullen wij benadrukken dat het niet de bedoeling is dat de kinderen het heerlijke broodhaantje zelf opeten. Denkt u samen met uw kind na wie ze enorm blij zouden kunnen maken met zo’n mooie palmpaasstok?

MisGedurende dit schooljaar hebben we al 10 letters geleerd. Om ervoor te zorgen dat de kleuters de letters gaan automatiseren moet er regelmatig herhaald worden. Zo ook afgelopen week. Alle aangeleerde letters werden uit de lettermuur gehaald, nog eens benoemd en bij iedere letter werd een woord bedacht. Na een poosje kregen drie kinderen naast elkaar de opdracht een bepaalde letter te pakken. Veel kleuters hadden meteen door dat we nu een woord gemaakt hadden. Er waren zelfs al een paar kinderen die de letters aan elkaar konden plakken en op die manier de woordjes konden lezen. Knap, hoor!
Na de grote kring besloot juf Nicolette met een paar kinderen nog even verder te werken met de letters en de woorden. Nadat er een paar mkm-woorden gemaakt en gelezen waren, besloot de juf de lat nog iets hoger te leggen en maakte een woord van maar liefst vier letters. Op haar vraag wat er nu stond kreeg ze meteen te horen: “Niks!” Hoewel de juf bleef volhouden dat ze toch echt een woord had gelegd, bleven de kinderen lachend volhouden dat er niks stond. Gelukkig kon Pleun later uitleggen dat er wel iets stond, maar dat de juf het woord ‘niks’ had gemaakt. Uiteraard was juf Nicolette opgelucht dat ze toch wel een echt woord had gemaakt, maar ze was vooral ook ontzettend trots op haar kleuters.

Een klas vol muzikantjesTwee weken geleden leerden we tijdens een videoles van 123ZING over hard en zacht. Vorige week leerden we een liedje waarin dit thema ook weer duidelijk naar voren kwam. Na het aanleren van het lied ‘Tien muzikantjes’ was het tijd om instrumenten uit te delen.
Keurig in de maat speelden de kinderen mee met het lied. Nadat we een paar keer gewisseld hadden van instrument en het spelen goed ging, was het tijd om als een echte fanfare door de klas te lopen. Het viel nog niet mee om in de maat te lopen, te zingen én tegelijkertijd ook nog je instrument te bespelen.
Het lied is toegevoegd aan onze groepspagina van 123ZING. Speelt u ook gezellig een keer ‘muzikantje’ met uw kleuter? Met een paar pannendeksels wordt het helemaal echt. En wees gerust…uw kleuter heeft geleerd om ook zacht te spelen!

De kinderen maken een CitotoetsVorige week zijn we begonnen met het afnemen van de Citotoetsen. Maandagochtend was de taaltoets aan de beurt. De kinderen van groep 1 werden voor een uurtje ‘uitgeleend’ aan juf Nika en juf Lizette, zodat de oudste kleuters de toets in alle rust konden maken. Natuurlijk vond een enkeling het best spannend, maar na afloop vonden de meesten het ‘een makkie’.
Deze week mogen zij aan de slag met de rekentoets. De jongste kleuters hoeven nog geen toetsen te maken. Zij zijn pas aan het einde van het schooljaar aan de beurt. De resultaten van de toetsen kunt u binnenkort in het Ouderportaal terug vinden.

Spelen in een 'echt' kasteelDe voorstelling ‘De Ridders van de Ronde Tafel’ was de aanleiding om in de kleutergroepen drie weken lang over het thema ‘ridders en kastelen’ te werken. De kleuters genoten van dit thema. Vooral het spelen in de bouwhoek, waarin grote kastelen gebouwd konden worden met de lege dozen van het schoolfruit, was erg populair.
Ook op de tafel op het leerplein verschenen de prachtigste kastelen. Juf Else knutselde met de kinderen een schild en een zwaard en er kwam een heuse Engelse prinses op bezoek in de klas.
Het thema ‘ridders en kastelen’ werd afgesloten met een indrukwekkend bezoek aan kasteel de Haar in Haarzuilens. Dit project zal ongetwijfeld nog lang in het geheugen van de kleuters gegrift blijven staan.
Foto's

Een echt kasteel!Afgelopen woensdag zijn we met alle kleuterklassen een dagje naar Kasteel De Haar in Haarzuilens geweest. Dit ter afsluiting van het thema ‘Ridders en Kastelen’. In de klassen is volop gewerkt aan dit thema. Er zijn schilden geknutseld, kastelen gebouwd, ridder en jonkvrouw gespeeld, met als kers op de taart een voorstelling in de Eiber over Koning Arthur en de Ridders van de Ronde Tafel.
Woensdagmorgen om kwart over 8 verzamelden alle kleuters zich op het schoolplein. Klaar voor vertrek naar het echte kasteel! Eenmaal op het kasteel keken de kinderen hun ogen uit. Onder de poort door, naar het binnenplaatsje met het winkeltje en het restaurantje. Hier even de eerste plas-stop, zodat we kunnen beginnen aan onze tour. Om tourbeurt zijn alle groepen het kasteel doorgelopen, samen met een echte gids. Deze gids heeft ons alles kunnen vertellen over het kasteel.
Zo zijn we erachter gekomen dat Kasteel De Haar geen verdedigingskasteel is, maar een feestkasteel. Een baron en een barones uit Frankrijk hebben dit kasteel laten opknappen en waren daar vroeger maar een maandje per jaar. We zijn door de keuken gelopen, waar nog echte oude potten en pannen stonden. Daarna liet de gids ons de oude binnenplaats zien. Vroeger was hier geen dak en liepen daar de dieren rond. Nu, na de restauratie, is het een soort woonkamer geworden. Na de woonkamer gingen we naar de deftige eetkamer en de ‘mannenkamer’ met een echt harnas en zwaarden aan de muur. We liepen door naar de balzaal, waar we eventjes mochten dansen op de muziek uit de middeleeuwen. Als laatste kwamen we bij de koninklijke kapper, oftewel, de ‘vrouwenkamer’. Wat een mooie spullen in het kasteel!
Alle kinderen, mama’s, papa’s en juffen hebben met open mond staan luisteren naar de mooie verhalen die de gidsen vertelden. Na de rondleiding hebben alle kleuters nog de mooie tuinen, het doolhof en het hertenparkje bezocht. Zo hebben we ook nog wat van de mooie omgeving kunnen zien.
Het was een hele geslaagde dag, waarin we alles wat we geleerd hebben in het echt hebben kunnen zien! Heel veel dank aan alle papa’s en mama’s voor deze fijne en gezellige ochtend!
Foto's

Leerkrachten groep 1/2 C


Else SmitJuf Else
(ziekteverlof)

Marja BaarsJuf Marja
(vervangster van juf Else)
Woensdag t/m vrijdag

Nicolette van Straalen
Juf Nicolette
Maandag en dinsdag

 

Klassenouder:
Annemiek van den Haselkamp
(avandenhaselkamp@gmail.com)
Moeder van Siebe