Een gezellig ontbijt!In groep 8 werd ook dit jaar weer een heerlijk ontbijt voor elkaar gemaakt. Niet alleen had iedereen zijn best gedaan er een lekker ontbijt van te maken, maar ook nog een mooi versierd ontbijt. Versierde borden, een hippende haas en zelfs lichtjes van paaseieren maakte het ontbijt nog feestelijker. We hebben er heerlijk van gesmuld en samen geluisterd naar het Paasverhaal, waarna we ook nog het Paasverhaal bekeken hebben van de Zandtovenaar.
Foto's

Koert Westerman en Marja Verhoeve geven dichtlesDe kinderen van groep 8 doen ook dit jaar weer mee aan de gedichtenwedstrijd die in Oudewater georganiseerd wordt voor basisscholieren van de twee hoogste groepen.
Dit jaar worden de gedichten geschreven met als thema: 'Geef vrijheid door'.
Voorafgaand aan het schrijven van het gedicht kregen de kinderen een dichtles van Koert Westerman en Marja Verhoeve. Zij leerden de kinderen dat een gedicht niet altijd hoeft te rijmen en hoe een goed gedicht opgebouwd is. In de klas leerden ze van de juf hoe een 'rondeel' gemaakt wordt. Dit is een gedicht waarbij dichtregels binnen een gedicht een aantal keer herhaald worden. De gedichten zijn inmiddels op de post, we wachten in spanning op de uitslag; de beste gedichten mogen door de kinderen worden voorgelezen tijdens de herdenking op 4 mei.

Hieronder een aantal gedichten geschreven door de kinderen uit groep 8:

zo vrij als een vogel
was ik maar een vogel
zo vrij als een vogel
vliegen over land en zee
samen met mijn vrienden
was ik maar een vogel
zo vrij als een vogel
zo hoog in de lucht
vliegen over land en zee
was ik maar een vogel
overal waar ik maar wil zijn
zo vrij als een vogel
dat is wat ik wil zijn
Fiene

blij dat ik in deze tijd leef
niet in oorlog
blij dat ik nu leef
in Nederland is vrijheid
blij dat ik in deze tijd leef
vrijheid is belangrijk
blij dat ik in deze tijd leef
iedereen kan zijn mening geven in Nederland
blij dat ik nu leef
aardig zijn voor elkaar
vrijheid geef ik door
Joost

Pannenkoeken eten met de bewoners van De WulverhorstDe kinderen van groep 8 togen bepakt en bezakt met spelletjes richting De Wulverhorst. Na een gastvrij onthaal met limonade met koek, speelden zij spelletjes met de bewoners. Jong en oud genoten van het samenzijn. De bewoners van De Wulverhorst waren ook erg benieuwd naar de leefwereld van de kinderen. Vele vragen werden aan hen gesteld over school, hobby's en familie.
Een aantal kinderen mocht de kok van De Wulverhorst helpen bij het bakken van de pannenkoeken. Een gewilde klus, maar helaas niet voor iedereen weggelegd. Want ook de tafels moesten gedekt worden, ballonnen moesten opgeblazen worden en er werden menukaarten gemaakt waarin de kinderen een persoonlijke boodschap voor de bewoners van De Wulverhorst zetten.
Het middagmaal werd genuttigd met jong en oud aan één tafel en werd weer net zo gezellig als het samenzijn tijdens het koffiedrinken. Er werd weer volop gekletst over van alles en nog wat en gesmuld van de pannenkoeken. Al veel te snel was het voor de kinderen weer tijd om naar school te gaan.
Foto's

Gefeliciteerd!Ik vond de EHBO-lessen en het examen erg interessant .Ik heb veel geleerd en ben niet op moeilijkheden gestuit. Ik had het nooit gekund zonder mijn ouders, broertje, tante, oma en natuurlijk de EHBO-juf Greta. Ik had het huiswerk zo klaar. Het examen verliep zonder stress. Ik vond de lessen leuk maar ben ook blij dat er een einde aan is gekomen.
Youri

EHBO: Ik ga het missen, het is een leuk vak geweest en de toetsen waren niet altijd even makkelijk, maar dat moet ook niet. Greta was super aardig en gaf nuttige informatie aan ons allemaal.
Zo konden we goed leren voor een toets en ze gaf ons elke week weer huiswerk op.
Elke les was weer anders; aan het begin dachten we: ‘dit word moeilijk’, maar later was het eigenlijk best wel makkelijk. Eerst deden we alleen nog maar een pleistertje plakken, maar nu alweer verbanden. Het gaat allemaal super snel. Nu zitten we allemaal te wachten tot de diploma-uitreiking die over een paar uur alweer is. Natuurlijk waren de ouders er ook weer bij om slachtoffer te spelen of om juist toe te kijken en te helpen als het nodig is. Greta is een heel goed geweest om ons te leren hoe de eerste hulp werkt.
Lynn
Foto's

The English cornerGroep 8 bezocht afgelopen week onze 'English corner', die vanaf ons lokaal via de Engelse trap bereikt kan worden. Waar ze in het begin sceptisch waren over de boekjes van Miffy, het Engelse zusje van Nijntje en de prentenboeken die er te vinden waren, hoe enthousiaster ze werden toen de materialen de kast uitkwamen en ze erin gingen lezen.
De vraag of we volgende week weer kunnen gaan, werd dan ook snel gesteld. We gaan binnenkort zeker weer de trap af, 'downstairs to our English corner'!
Foto's

Prins Wes met zijn hofdamesHet is alweer even geleden en de verkleedkleren zijn alweer opgeruimd... maar toch nog even een stukje op de website over carnaval. Het is immers het laatste jaar in hun schoolloopbaan dat de kinderen verkleed naar school mogen komen.
De modeshow die traditiegetrouw gehouden wordt voorafgaand aan de talentenshow mocht uiteraard ook niet ontbreken. Veel kinderen grepen de kans om de catwalk op te gaan en hun 'one-minute-of-fame' te pakken. Originele kostuums ook weer dit jaar: van Duo Penotti tot banaan en van jonkvrouw tot agente.... en natuurlijk onze eigen Prins Wes die de show stal deze dag. In zijn prinsenpak opende hij met een brede lach op zijn gezicht ons 'Uivernest' op school. Het feestnummer had daarvoor al liedjesslang voorop in de polonaise gelopen. Uiteraard werd ook onze prins vergezeld door twee hofdames, die hun kleding hofdamewaardig op elkaar hadden afgestemd. Lynn en Tessa, wat zagen jullie er prachtig uit!
Na de modeshow in de klas werd er nog verder feest gevierd in het speellokaal. Groep 8 had met de hele klas een carnavalslied ingestudeerd. Een groot deel van de klas voerde dit nummer later die dag in de Klepper nog eens op, met een mooie prijs als gevolg!
Goed gedaan groep 8!
Foto's

Nationaal MediapaspoortIn les drie rondom het Nationaal Mediapaspoort werken we binnen het thema 'leren reageren' aan 'je krijgt wat je geeft'.
Welke berichten ontvang je op sociale media? Welke gevoelens krijg je daarbij? En hoe reageer je eigenlijk ? Kinderen hebben tijdens deze les geleerd een denkpauze in te lassen: eerst nadenken over je reactie op een bericht vóórdat je het daadwerkelijk stuurt. Met die slimme telefoontjes van ons is reageren zo gepiept. Maar hoe vaak hebben we achteraf niet spijt dat we niet wat langer hebben nagedacht over onze reactie? Of bedachten we in veel gevallen niet dat het wellicht beter was geweest om helemaal niet te reageren op bepaalde appjes?
Bovenstaande is in de klas besproken, met name in relatie tot vervelende berichten die je ontvangt. Berichten waarbij je teleurstelling, boosheid of zelfs afkeer voelt.
Middels het Nationaal Mediapaspoort proberen we de kinderen rondom multimediale thema's handvatten te bieden waardoor ze nu én in de toekomst mediaWIJS kunnen reageren.

In de stalWe kwamen aan op de school en het was best groot.
We liepen naar binnen en kregen een klein tasje met een paar spulletjes erin.
Na een paar minuten werden we geroepen.
Ons eerste vak was wiskunde daar mochten we met cordinaten werken.
Dat was niet zo moeilijk alleen je moet goed kijken hoe alles zit.
Toen hadden we M&M Mens en Maatschappij daar gingen we in een kring zitten en daar deden we een quiz.
We moesten op een lijn staan en dan antwoord A of B kiezen.
Er kwam steeds een vraag op het bord en toen moest je op de goede plek gaan staan.
Als je had gewonnen op het laatst dan kreeg je een zakje met M&M`s.
Degene die het gewonnen hadden waren Delano, Roos en Anna.
Daarna gingen we biologie daar mochten we een skelet in elkaar zetten.
Alleen het duurde te lang dus we kregen het net niet af, maar dat mochten we op school of thuis afmaken.
We kregen het niet af omdat we alweer pauze hadden.
We kregen wat drinken en een lekker koekje.
Daarna gingen we naar het leukste qua mijn mening de stal.
Daar stonden leuke dieren en we mochten opdrachten doen met een geit.
We mochten de geit pakken en een halster omdoen.
Toen we onze handen hadden gewassen gingen we door naar gym.
Daar deden we ongeveer een kwartiertje een leuk spel.
Met een andere groep kinderen het duurde alleen wel lang voordat je aan de beurt was.
Na gym was de dag voorbij bij het Wellantcollege en we werden met de bus weer opgehaald.
Van Lynn

 

Ik kwam woensdagochtend 31 januari eerder op school want we gingen naar het Wellant.
De bus waar we mee naar het wellant stond al klaar wanneer ik op school kwam.
Rond 08:10 vertrokken we naar Montfoort we kwamen aan bij het Wellant we werden naar een afdak gestuurd omdat het regende.
We hadden al twee groepjes gemaakt dus we konden meteen naar binnen daar moesten we even wachten tot de nummers van de groepen werden omgeroepen.
Ik ging met mijn groep als eerst naar rekenen/wiskunde daar hebben we met coördinaten gewerkt en met hoekgraden.
Toen gingen we weg en gingen we naar engels.
Bij engels begonnen we met onszelf voor te stellen in het engels daarna moesten we sporten uitbeelden die de mevrouw zei in het engels.
Daar na hadden we een werkblad in het engels gekregen.
We kwamen daarna aan bij nederlands daar hadden een paar vragen van werkwoord spelling en we kregen een spreekwoordenkleurplaat.
Toen daar de tijd voorbij en gingen we naar de kantine/aula om wat te eten en te drinken.
Na het eten en drinken gingen we naar techniek daar gingen we lijnen lassen je kon proberen om een zo'n recht mogelijke lijn te trekken.
We waren er klaar bij techniek toen gingen we lopen naar de tuintjes daar gingen we met een touwtje aan twee stokjes een lijn trekken daarna moest je een gat van links naar rechts graven om, daarna paaltjes in de grond te slaan en het gat weer dicht te gooien.
Dat was voor ons groepje het laatste vak wat we gingen doen.
Dat was de dag van het wellant.
Gr. Timo

Foto's

Ridders van de Ronde TafelDe kinderen van groep 8 speelden dinsdag 16 januari de sterren van de hemel tijdens de voorstelling 'Ridders van de Ronde Tafel', een productie waar Art&Sofie de kinderen deze dag in begeleidde. Een bijzondere voorstelling omdat alle klassen een gedeelte van dit theaterspektakel opvoerden en groep 8 de rode draad verzorgde. Zij speelden o.a. de ridders en jonkvrouwen, de befaamde Koning Arthur, die in alle scenes te zien en horen was. Extra bijzonder was dat dit alles in slechts één dag geoefend werd in school en in de Eiber. Vrijwel de hele dag stond in het teken van theater en de verhalen van Koning Arthur. Met enige plankenkoorts namen de leerlingen soms plaats op het toneel, maar de toeschouwers hebben dat nauwelijks kunnen merken, want ze speelden hun rol vol overgave en toewijding. Van eventuele zenuwen was niets te merken.
Nadat we twee jaar geleden de Reuzenperzik op soortgelijke wijze binnen één dag opvoerden, was dit wederom een stuk om van te genieten. Voor de kinderen als acteurs en voor ouders en leerkrachten als trotse toeschouwers. En nogmaals de complimenten voor deze 'acteurs-voor-een-dag'. Dit belooft wat voor de eindmusical groep 8!
Foto's

Leerkrachten groep 8


Caroline ZoomersJuf Caroline
Maandag,
woensdag t/m vrijdag

Judith PotmanJuf Judith
Zwangerschapsverlof
Vervanger: Erwin Hoekstra (dinsdag)

 

Klassenouder:
Pam Verschuur
(pam.verschuur@outlook.com)
Moeder van Fiene