FaraoDe foto's van het schoolkamp Soest staan online.
Foto's

Lynn tussen de voetballenIn plaats van de gymles kregen we vandaag een voetbalclinic van meester Marvin.
Na de pauze brachten moeders (en de oma van Fiene en Delano) ons naar de OVS-voetbalvelden.
Daar werden we in drie groepen verdeeld. De eerste groep moest overlopen met de bal zonder getikt te worden. De tweede groep moest doelschieten en de derde groep speelde een partijtje. Na ongeveer 15 minuten werd er gewisseld.
Tot slot deden we nog een partijtje: de jongens tegen de meiden!
De moeders die langs de lijn stonden deden ook mee. Het werd 1-1.

Chinese nachtegaalDe handvaardigheidslessen van groep 3 hebben de afgelopen twee weken in het kader van ons catecheseproject "Vogel" gestaan. Op de foto ziet u een kleine weergave.
Tijdens deze lessen besteedden we aandacht aan het Scheppingsverhaal. We vroegen ons af hoe de wereld er uit zou zien zonder vogels: even mooi misschien, maar in ieder geval stiller zonder het gezang en gefluit van de vogels.
We luisterden naar een stukje klassieke muziek van Händel, maar het 'hoogtepunt' was toch wel toen ik (Martin) met de kinderen "De uil zat in de olmen" probeerde te zingen. Waarom zaten sommige kinderen met hun vingers in de oren? Kon de meester dan niet zingen als een nachtegaal? Het verhaal van de Chinese nachtegaal ging er in ieder geval beter in.

De troubadourDe kinderen van groep 3 hebben een bezoek gebracht aan een ouderwetse nieuwslezer: een troubadour.
Hij zong het laatste nieuws voor ons en werd begeleid door een trommelaar. Het bezoek aan de troubadour of minsteel was de afsluiting van ons project "Troubadour op het plein". Hij vertelde ook nog een spannend sprookje: "Het dappere snijdertje", die er zeven in een klap doodsloeg. Daardoor was iedereen bang voor hem. Het snijdertje vertelde er echter niet bij dat hij zeven vliegen in een klap dood had geslagen.
De troubadour vertelde ook nog een ander verhaal. Dit werd uitgebeeld door Yara en Erik. Na een mooi afscheidslied gingen we door de regen weer terug naar school.
Foto's

Op bezoek bij professor PlonsOp donderdag 25 april zijn de kinderen van groep drie naar Maritiem Museum in Rotterdam geweest.
Daar bezochten we de educatieve workshop Professor Plons. Het was een dag vol avontuur. Het begon al met de treinreis naar Rotterdam. We waren veel te vroeg op het station en de kinderen konden niet wachten tot ze de trein in konden. Gelukkig kwam er een trein eerder dan we gepland hadden, dus de eerste spanning was eraf. Daarna moesten we overstappen in Gouda. Vervolgens met de Intercity naar Rotterdam Centraal. Hier hebben we eerst op ons gemak het prachtige, nieuwe station bekeken. Het was er erg druk en indrukwekkend, daarom moest de halve klas toch even naar de WC, maar waar was deze? Wéér het halve station over.
Vervolgens naar Speelcentrum Weena in het hartje van Rotterdam. Hier werden we hartelijk ontvangen en de kinderen konden er naar hartenlust spelen. Wie had gedacht dat je midden in Rotterdam zo'n leuke speeltuin had!
Daarna werd het tijd voor Professor Plons. Na een, voor sommige kinderen, zware wandeling van wel een half uur kwamen we in het Maritiem Museum aan en werden we naar een prachtige ruimte, zowel binnen als buiten, gebracht waar de kinderen uitgebreid konden spelen en experimenteren met zaken die met de haven van Rotterdam te maken hadden. Er werd vracht geladen en gelost, met hijskranen gewerkt, vis gevangen, met elkaar getelefoneerd, enz. enz. Het was één groot feest. Voor het programma stond anderhalf uur gepland, maar dit was eigenlijk anderhalf uur te kort. Het liefst waren de kinderen ook nog het echte museum in gegaan. Maar de trein wachtte op ons.
Op de terugweg, die langer leek dan de heenweg, zagen een paar begeleiders een winkel van AH. En wat kon je daar krijgen: ijsjes! De pijnlijke voeten waren meteen vergeten. Wie dacht dat de kinderen in de trein wel in slaap zouden sukkelen had het mis. Lynn en Gabi mochten van de conducteur de kaartjes knippen en Nevin danste, in een rijdende trein, Gangnam style, en weer andere kinderen hadden nog energie voor een ander dansje! In Gouda weer de auto in en we waren precies volgens planning om 16.15 uur terug.
Al met al een geslaagde dag bij een hele leuke workshop. Voor herhaling vatbaar!

Even afkoelen!Vrijdag 26 april waren de koningsspelen. Samen met Klavertje Vier begonnen we de ochtend met een bewegingsdans "Bewegen is gezond".
Daarna konden de kinderen allerlei spelletjes doen. Gelukkig waren er ook spelletjes binnen want het weer zat niet mee. Zeker voor de groep drie en vier kinderen want die hadden hun spelcircuit allemaal buiten.
Het mocht de pret niet drukken. Na afloop kregen alle kinderen een ijsje en een oorkonde. De dag werd afgesloten met een "koningslunch".
Moe maar voldaan gingen de kinderen naar huis.
Foto's

De vader van Dinand biedt een helpende hand ...Op vrijdag 22 maart hebben de leerlingen van groep 3 traditioneel getrouw de Palmpaasstokken versierd. Op donderdag hadden ze al het nodige 'voorwerk' gedaan, zoals de slingers maken.
Onder begeleiding van een aantal ouders gingen we de stok verder afmaken. Zoals meestal waren het vooral moeders die meehielpen, maar deze keer mochten we ons verheugen op de deelname van Dinand's vader. Deze werd meteen ingeschakeld om een Palmpaasstok opnieuw te omwikkelen.
Terwijl de ouders de slingers vastmaakten, kleurden de kinderen de nodige kuikens en eieren die daarna op de stok werden bevestigd. Met enige spanning werd uitgekeken naar de komst van de broodhaantjes. Deze hadden wellicht ook last van de kou, want ze waren wat later dan gewoonlijk. Klokslag half 10 waren alle stokken klaar om uitgedeeld te worden aan een ieder die daarvoor in aanmerking kwam: oma, opa, zieken, alleenwonende buren, enz.
Hartelijk dank voor alle hulp!
Foto's

PalmpasenDe vastentijd is weer aangebroken en dat betekent dat Palmpasen ook weer snel voor de deur staat. Natuurlijk versieren wij ook dit jaar weer een palmpaasstok met de kinderen van de groepen 1 t/m 3. Dit jaar doen wij dat op vrijdag 22 maart. Op maandag 18 maart zullen alle kinderen van de groepen 1 t/m 3 drie gekleurde strookjes crêpepapier mee naar huis krijgen, waarmee u de palmpaasstok kunt omwikkelen. De kleur waar u 2 strookjes van krijgt is bedoeld voor onder, de andere kleur gaat er overheen.
In het verleden zagen wij nogal eens kinderen letterlijk slepen met een veel te grote palmpaasstok. Bijna net zo groot als zijzelf en dus veel te zwaar voor de kinderen. Bovendien is het een heel karwei om zo'n enorme stok mooi te versieren. Let u er daarom op dat u de stok niet te groot maakt voor uw kind?
Tot slot willen wij u vragen de omwikkelde stokken op donderdag 21 maart of vrijdag 22 maart in de klas van uw kind in te leveren. Let u er op dat de stok is voorzien van een naam? Op vrijdag 22 maart krijgen alle kinderen hun versierde stok dan weer mee naar huis. Hij is dan bijna helemaal af. Er hoeft thuis alleen nog maar iets lekkers aan gehangen te worden. Het broodhaantje hangen wij er op school vast aan!

Gebruik je zintuigenVrijdag 1 maart hebben de leerlingen van groep 3 in het kader van een les Natuniek (onze Natuur- en Techniekmethode) hun zintuigen gebruikt. Zintuigen wat zijn dat ook al weer? Om dit duidelijk te maken was in de klas een circuit uitgezet:

  1. Zien: Een geblinddoekte leerling wordt met aanwijzingen als: naar voren, stop, nog een klein stukje, naar rechts door een medeleerling het lokaal doorgestuurd. De kinderen vonden dit reuze spannend, want je moest vertrouwen op je stuurman/vrouw.
  2. Horen: De bekende schudkokers. Schud de koker en kruis in je werkboekje aan wat je hoort. Dit bleek niet mee te vallen, behalve bij de knikkers, want deze werden bij de eerste beurt door de bodem geschud. Maar de hagelslag was het makkelijkst. Hierbij ontdekten de kinderen als snel dat je een beroep kon doen op een ander zintuig: de reuk.
  3. Voelen: Ook een oude bekende: de voeldoos. Ook hier moest aangekruist worden wat er gevoeld werd. Eén leerling vond zelfs een papiertje, en dat stond toch echt niet in het werkboek!
  4. Proeven: Een hoogtepunt. In het werkboek moesten de leerlingen aankruisen wat zoet, zout, zuur of bitter smaakte. Om de smaken even 'op te halen' stonden vier kannen met deze smaken klaar. De kan water met wel 20 suikerklontjes werd niet lekker gevonden, evenmin als, uiteraard, de bittere tonic. Wist u dat pindakaas bij 'bitter' hoort?
  5. Ruiken: Een ander hoogtepunt. Om de beurt mochten de kinderen, geblinddoekt, komen ruiken. Mosterd was hier de grote onbekende.

Het was een leuke les, die wel wat veel tijd kostte.