Gezellig loomenEen aantal meiden in de klas kwamen vorige week met het idee om in de klas te 'loomen'. De hype met de regenboogkleurige elastiekjes heeft ook bij ons een hoogtepunt bereikt. Afgelopen donderdagmiddag, met enige twijfel, dus maar een knutselles besteed aan de armbandjes, fruitstukken, dolfijnen, tasjes, sleutelhangers enzovoort.
Het was een geslaagde middag! Ook de jongens namen hun spulletjes mee. Er heerste een erg gezellig sfeertje in de klas. Met al die loom sets, voorbeeldboeken, haaknaalden, (door pappa's zelfgemaakte) opbergdozen en vooral bootladingen elastiekjes is het 'loomen' toch eigenlijk best een fantastische bezigheid!
Foto's

De kunstenaar vertelt over zijn schilderijenAfgelopen woensdag kreeg groep 7 schilder Mark van Praagh op bezoek in de klas. Dat hoorde bij het project van Kunst Centraal, waarvoor we eerder naar museum Bisdom van Vliet gingen.
Mark had een paar mooie schilderijen meegenomen die hij zelf heeft gemaakt. Aan de hand van die schilderijen liet hij zien hoe de kinderen zelf aan de slag konden gaan. Door middel van kleine streepjes en de goede kleuren verf, ontstonden er prachtige nieuwe kunstwerken!
De les was super leuk! De foto’s spreken voor zich.
Foto's

Groep 7 in AmsterdamOp maandag 16 juni, meteen na de Pinkstervakantie, ging groep 7 op cultureel uitje. Nikki en Laura schrijven erover.

Het Anne Frank huis
Maandag 16 juni ging groep 7 naar het Anne Frank huis. We gingen er heen met de auto’s.  En toen we aankwamen in Amsterdam gingen we met de tram naar het Anne Frank huis.  
Toen we er waren mochten we een hele lange rij langs. Toen we binnen waren gingen we eerst naar een zaal. Daar kregen we heel veel te horen over Anne Frank en de 2e wereldoorlog. Ook kregen we een opdracht over hoeveel iemand schuldig was voor bijvoorbeeld het verraden van alle onderduikers.  
Toen moesten we onze rugzakken en tassen op onze buik dragen, anders konden we misschien de muren beschadigen. Daarna mochten we groepje voor groepje naar binnen het Anne Frank huis in.
Het was erg mooi om alle teksten te lezen die uit Anne’s dagboek kwamen die op de muur waren gezet. Het is bijna niet voor te stellen hoe daar 7 mensen ruim 2 jaar in hebben geleefd.

Het Rijksmuseum
Op die zelfde dag gingen we met de tram naar het Rijksmuseum. Eerst gingen we op het museumplein eten, spelen en foto’s maken bij grote letter “I Amsterdam”.
Daarna mochten we naar binnen, werden in 3 groepjes verdeeld. Daarna kregen we een rondleiding in die 3 groepjes, het was erg mooi om al die kunstwerken te zien, vooral de nachtwacht was een prachtschilderij.
Daarna kwam iedereen terug en kreeg iedereen een andere speurtocht door het Rijksmuseum. Daar kregen we met de opdrachten letters mee. En uiteindelijk vormden dat een woord. Op de achterkant stond een soort gedicht en met alle woorden die we kregen met de speurtochten per groepje, vulden we de ontbrekende woorden in.

Het was een mooi geslaagd uitje!
Foto's

Wat een prachtige jurkenGroep 7 heeft twee gastlessen techniek mogen volgen. We kregen een techniek expert op bezoek in de klas. De kinderen kregen de opdracht om tijdens les twee een aantal proefjes te laten zien. Ze mochten zelf bedenken hoe en wat ze wilden laten zien. Wat kwamen er verrassende resultaten uit!

Zo maakte Noa een spongebob-robot die op twee verschillende manieren licht geeft. Bram haalde een rekenmachine uit elkaar en ontdekte hoe die eigenlijk werkt. Jedawan, Amber en Sem haalden een huistelefoon uit elkaar en ontdekten een speaker, microfoon, schermpje en allerlei andere kleine onderdeeltjes. Lizzy en Winny maakten een waterput uit een pak melk met een zuiveringsinstallatie. Ze lieten hiermee zien hoe water dat smerig is, gezuiverd kan worden. Daan, Mischa en Nick filmden hoe ze een knikkerbaan hadden gemaakt. Een elektrisch treintje en een transportband zorgden ervoor dat de knikker verplaatst werd. Camilla en Jamilla naaiden thuis prachtige jurken uit een oud dekbedovertrek. En ze pasten ook nog! Nikki en Demi naaiden met de hand. Ze verknipten oude T-shirts en maakten er nieuwe van. Rick maakte samen met zijn broer een stroomkettinkje met led lampjes. En Sanna, Meg en Laura gingen samen op bezoek bij een technisch bedrijf voor een interview.

De foto’s spreken voor zich. Kortom: een super leerzame en leuke opdracht!
Foto's

Helpen met bliklopenVrijdag voor de meivakantie mochten alle kinderen uit groep 7 helpen bij de spelletjesochtend voor kleuters die werd georganiseerd door de stagiaires. Met een korte speluitleg en veel enthousiasme gingen we met z'n allen naar beneden.
Wat was dat een fantastisch uur!! Alle kinderen van groep 7 hadden een belangrijke rol en namen die ook heel serieus. Ze voelden zich heel verantwoordelijk voor de kleintjes en zorgden er allemaal voor dat de ochtend in goede banen verliep.
Na een goed uur zaten er 27 flink vermoeide zevende groepers terug in de klas. 'Juf, hoe houden de kleuterjuffen dat eigenlijk een héle dag vol?'
Van de stagiaires kregen we allemaal een spekkie, omdat we zo goed geholpen hadden. Ook van de kleuterjuffen hebben we grote complimenten gekregen!
Het was leuk en leerzaam voor de kleuters, maar zeker ook voor ons!
Foto's

Groep 5 en groep 7 oefenen samen de KoningsdansTja, wat doe je als je voor Koningsdag de Kanga moet oefenen en het digibord doet het niet?
Dan ga je samen oefenen!
Juf Alda en haar kleuters zullen vast hebben meegenoten van zestig paar voeten springend boven haar hoofd.
Dat moet toch echt goed gaan op Koningsdag!

Voor het kasteelOp 22 april ging groep 7 naar landgoed Linschoten. We gingen op de fiets en er waren ook wat moeders mee. Het was heel leuk.

Heenreis
Je werd ingedeeld in vier groepjes. Elk groepje was met een moeder. De moeder van Demi, Sanna, Winny en Nick ging mee.
Het was een heel stuk fietsen. Na een lange fietstocht kwamen we aan bij een heel groot hek met veel bos. Toen moesten we een hele lange oprijlaan op. We gingen zitten bij het koetshuis en een mevrouw vertelde wat over het landgoed.

Speurtocht
Groep 1 en 2 gingen eerst de speurtocht doen. Dat was heel leuk. Je moest allemaal vragen beantwoorden en opdrachten doen. Er waren allemaal witte pijlen opgehangen, zodat je kon zien welke kant je op moest. Eigenlijk wilden we er eentje omdraaien, maar dat mocht niet. (Toch hadden we het gedaan, want het volgende groepje met de juf, was even de weg kwijt!) We hadden een half uur voor de speurtocht.

Rondleiding
Voordat we aan de rondleiding begonnen, aten we ons 10 uurtje op en mochten we bij de koetsen kijken. Groep 1 en 2 gingen nu in het kasteel kijken. Dat was heel mooi en interessant. We mochten bijna overal kijken, maar nergens aankomen. Ook vertelde een mevrouw de geschiedenis van het huis.

Op school hebben we middag gegeten met de hele klas.
Avontuur landgoed Linschoten is voorbij.
Foto's

Gezellig eten aan lange tafelsDonderdagochtend hebben we in groep 7 een heel gezellig en lekker Paasontbijt gehad. Iedereen had wat meegenomen. Broodjes, melk, eieren, servetjes, hagelslag, kaas, bloemetjes, ham en nog veel meer lekkers.
We verdeelden alles eerlijk met elkaar. Het was heel erg gezellig. We zaten met z’n allen aan twee hele lange tafels en konden steeds iets van het buffet halen als we nog trek hadden. Onze papier maché kuikentjes zorgden ervoor dat de klas leuk versierd was.
Na het ontbijt hebben we gewoon les gehad. Maar eigenlijk was het wel erg leuk aan die twee lange tafels! 'Juf, mogen we zo blijven zitten?' Met veel goed vertrouwen hebben we de tafels laten staan. De kinderen beloofden dat het goed zou gaan. En wat hebben ze hard gerekend!
Kortom: een hele fijne ochtend.

Fijne Paasdagen!
Foto's

Het verkeersexamenDonderdagochtend 10 april… doodse stilte in groep 7! Iedereen zat heel geconcentreerd het nationale theoretische verkeersexamen te maken. Alle leerlingen in Nederland die in groep 7 zitten maakten vandaag het examen.
We hebben heel wat lessen geoefend. We konden via de website van Veilig Verkeer Nederland oefenexamens maken en de kinderen konden thuis via een app oefenen. Een beetje zenuwachtig waren we toch wel!
Binnen drie kwartier was iedereen klaar. Dat hebben we gehad!
De examens werden meteen door juf Judith nagekeken, want op die uitslag wilden we natuurlijk niet zo lang wachten! En wat bleek …. ?
Iedereen geslaagd! Luuk had zelfs als enige 0 fouten! Heel trots sprongen we allemaal een gat in de lucht. Niemand heeft een herexamen nodig.
Na het theorie examen volgt natuurlijk ook een praktijk examen. Daarover horen we later meer. Iedereen mag er in ieder geval aan meedoen!
Foto's