Overleg over de ontwerptekeningIn de tweede les van dit project hebben we besproken wat een ontwerptekening is en wanneer zo'n tekening wordt gemaakt. De kinderen kregen een materiaallijst waarop stond welke materialen er op school aanwezig zijn. Deze materialen kunnen ze gebruiken in les 3, als het ontworpen speeltoestel daadwerkelijk gebouwd gaat worden. In de ontwerptekening geven de kinderen aan hoe zij van plan zijn het speeltoestel te gaan maken en welke materialen ze daarvoor gaan gebruiken.
Foto's

Een creatieve fotoDe talentmiddagen zijn weer gestart en een van de onderdelen van de bovenbouw is ‘audiovisuele vorming’. Hieronder valt bijvoorbeeld het maken van filmpjes, lipdubs, het maken van foto’s etc.
Vandaag lieten de kinderen zich inspireren door ‘het zoekboek van Koen’. Wanneer je dit op Google opzoekt zie je dat dit een boek is vol gekke foto’s die eigenlijk helemaal niet kunnen. Het boek is gemaakt door een creatieve man uit Duitsland die dit boek in 5 weken tijd tot stand bracht met wel meer dan 5000 foto’s die hij middels een speciaal programma aan elkaar ‘plakte’. Alle foto’s werden op de grond gemaakt waardoor je een ingewikkelde menselijke piramide kon maken, armen vol appels kunt vasthouden en met wel tien ballen kunt jongleren. Door alles op de grond te leggen en de foto van bovenaf te maken krijg je een bijzonder effect!
De kinderen van de bovenbouw maakten zelf groepjes en gingen met armen vol meegebrachte spullen naar de speelzaal om daar zelf creatieve foto’s te maken.
Foto's

Fort WierickerschansOp dinsdag 23 juni gaat groep 6 naar Fort Wierickerschans in Bodegraven.
Dit Fort heeft in de loop der eeuwen veel functies gehad. Tot de negentiende eeuw werd het Fort gebruikt om het westen van Nederland tegen vijanden uit het oosten te beschermen, hierdoor maakt het deel uit van de Hollandse Waterlinie. Daarna diende het vestingwerk onder meer als opslagplaats van buskruit, als woning voor officieren, als kerk en zelfs als trainingsschool voor waakhonden.
Tegenwoordig worden er veel zakelijke evenementen en (huwelijks)feesten georganiseerd in de mooi gerestaureerde gebouwen en worden er rondleidingen gegeven om de historie van het fort door te geven.
Lizanne uit groep 6 vindt het heel leuk om op Fort Wierickerschans te komen en wilde het ook graag aan haar klasgenoten laten zien. Omdat de moeder van Lizanne hier werkt, krijgt groep 6 de rondleiding van de eigenaar. Hij vindt het op zijn beurt erg leuk om de historie van Fort Wierickerschans aan de hand van de gebouwen en het terrein te vertellen. Klik hier voor een impressie over fort Wierickerschans.
Dit bezoek vindt ’s morgens onder schooltijd plaats. De kinderen zijn voor 12 uur weer terug. We gaan met de auto.
Foto's

Een mooi uitzicht over de stadWoensdag 3 juni is groep 6 in het kader van het Cultureel uitje in Oudewater gebleven.
We beklommen de Michaëlstoren en hadden een prachtig uitzicht over Oudewater. De gids vertelde dat de toren is gebouwd om vijanden te verjagen. Vanuit de toren, die beneden 2 meter dikke muren heeft, werd de vijand bestookt. Ook weten we nu waar de uitdrukking "Rijke Stinkerd" vandaan komt. Vroeger werden namelijk de rijke mensen in de kerk onder de vloer begraven. Uiteindelijk ging dat natuurlijk stinken. Ook hebben we het bedelaarsbankje onder de toren gezien. Hierop zaten vroeger de arme mensen. Als de kooplui door de poort in de toren de stad binnen kwamen, vroegen de bedelaars hen om geld.

Ook hebben we het touwmuseum bezocht. De kinderen kregen een film te zien over de geschiedenis van touw. Hierin werden veel woorden die met touw te maken hebben, uitgelegd. Leuk om te horen dat veel straten in Oudewater hiermee te maken hebben. De kinderen mochten verder het museum bekijken. Er waren ook leuke doe-dingen. Ook hebben we touw gemaakt. Als je dit doet, ben je een touwslager.

Een speurtocht leidde ons door het centrum van Oudewater. We bekeken o.a. het sluisje bij de kolkbrug, veel gevelstenen, het standbeeld van Herman de Man, de scheve panden op de Donkere Gaard en de gevel van de Heksenwaag.

Na afloop kregen de kinderen een ijsje en gingen we weer terug naar school. We kunnen terugkijken op een leuke, educatieve ochtend.
Foto's

Alles wordt onderzocht!Afgelopen week zijn we begonnen met dit project. De kinderen gaan diverse constructies, die te vinden zijn in een speeltuin, onderzoeken. Vervolgens maken zij een ontwerptekening voor een zelf te bouwen speeltoestel. Als laatste wordt dit speeltoestel daadwerkelijk gebouwd en gepresenteerd. De kinderen werken in 2-tallen, dus zullen goed met elkaar moeten overleggen en samenwerken.
De eerste les bestond uit een bezoek aan speeltuin Pinkeltje. De kinderen hebben alle speeltoestellen goed bekeken. Hoe bewegen ze, welke vorm of constructie is handig/belangrijk? Met papier en potlood werd er druk geschreven en getekend. De toestellen moesten natuurlijk ook uitgeprobeerd worden. Wordt vervolgd.......
Foto's

De lange afstandsloopDe sportdag van dit jaar had een feestelijk tintje. Naast het sporten kregen de kinderen dit jaar ook een lunch aangeboden. Alle kinderen van de Oudewaterse basisscholen van groep 5 t/m 8 (485) hebben lekker gesmuld van broodjes en drinken. Onder de lunch werden presentaties gegeven van de projecten op school.
Chris en Britt vertelden over de projecten Tafelmanier en Opscheppen.
Gelukkig waren de weergoden ons gunstig gezind, zodat we kunnen terug kijken op een geslaagde sportdag.
Foto's

Dat zal lekker wordenWoensdag 29 april werd het project Opscheppen heerlijk afgesloten met een kookworkshop.
De kinderen gingen in het Cultuurhuis toetjes van vroeger maken. Onder begeleiding van 5 oma's van kinderen uit de klas werden de lekkere toetjes bereid.
Zo maakten ze 3 in de pan, dat zijn kleine pannenkoekjes met rozijnen en krenten. Er werd custard gekookt en er werden heerlijke bitterkoekjes gebakken. De kinderen scheidden eigeel en eiwit, wogen bakmeel af, maten melk af, schaafden amandelen, welden rozijnen en krenten, klopten, roerden en mengden, kookten en bakten.
En na afloop mochten ze zelf alles opeten. Heerlijk!
Foto's

Wat een prachtige cupcakes!De dag van de leerkracht was weer erg gezellig. De juffen werden in het zonnetje gezet en zijn erg verwend. De cupcakes waren erg mooi geworden. Het was moeilijk om de mooiste uit te kiezen. Gelukkig kwam bakker Berend langs en hij heeft die van Britt S. uitgekozen.
Voor de middag was er door 5 kinderen een leuk spellencircuit in elkaar gezet. Zo werd er gevoetbald, touw getrokken, een hindernisparcours afgelegd, ballen in een korf gegooid en het spelletje “op de mat” gespeeld.
Juf Lizette en ik kijken met veel plezier terug op deze dag.
Foto's

De wol wordt gesponnenAfgelopen periode hebben de kinderen van groep 6 gewerkt aan het project "Opscheppen". In dit project werd aandacht besteed aan het eten van vroeger. We hebben het gehad over vergeten groenten en oma's werden door de kinderen geïnterviewd. In het interview werd gevraagd of oma nog een recept van vroeger had. Deze recepten en recepten die de kinderen zelf nog hebben gevonden, zijn verwerkt in een mooi kookboek.
Als afsluiting zijn we naar een Middeleeuwse Jaarmarkt op Hoeve Spoorzicht in Diemerbroek geweest. Bij verschillende kraampjes kregen de kinderen uitleg over wat er te zien was. Deze uitleg werd gegeven door mensen in mooie kleding uit de Middeleeuwen. De kinderen mochten ook heel veel dingen proeven. Zo hebben ze "hangop" en "smoort" gegeten. Dit zijn zuivelproducten. Ook zagen de kinderen hoe paling wordt gerookt. Ze mochten er ook van eten. De groentekraam had verschillende vergeten groenten uitgestald zoals pastinaak, ramanas en schorseneer. Bij de snoepkraam lag allerlei snoep van vroeger. Ulevellen, zoethout en perendruppels. Ook mochten de kinderen hun eigen broodje bakken. Bij iedere kraam moesten er ook wat vragen worden beantwoord.
Tot slot met z'n allen op de foto. Een heel geslaagde jaarmarkt, waar Oudewater 750 veel werk van had gemaakt.
Foto's