Hoera, wij hebben gewonnen!Hallo allemaal,
Wij, Rick Houdijk en Wesley Haagen uit groep 7, hebben meegedaan aan de prijsvraag van Oorlogsgeheimen. Daarvoor moesten we 3 vragen beantwoorden van de oorlog en we hadden gewonnen. Heel de klas kreeg een geïllustreerd boek van Oorlogsgeheimen en een Pathé bioscoopkaartje. Joes Brauwers (Lambert) kwam de prijs uitreiken. 
Foto's

Een creatieve fotoDe talentmiddagen zijn weer gestart en een van de onderdelen van de bovenbouw is ‘audiovisuele vorming’. Hieronder valt bijvoorbeeld het maken van filmpjes, lipdubs, het maken van foto’s etc.
Vandaag lieten de kinderen zich inspireren door ‘het zoekboek van Koen’. Wanneer je dit op Google opzoekt zie je dat dit een boek is vol gekke foto’s die eigenlijk helemaal niet kunnen. Het boek is gemaakt door een creatieve man uit Duitsland die dit boek in 5 weken tijd tot stand bracht met wel meer dan 5000 foto’s die hij middels een speciaal programma aan elkaar ‘plakte’. Alle foto’s werden op de grond gemaakt waardoor je een ingewikkelde menselijke piramide kon maken, armen vol appels kunt vasthouden en met wel tien ballen kunt jongleren. Door alles op de grond te leggen en de foto van bovenaf te maken krijg je een bijzonder effect!
De kinderen van de bovenbouw maakten zelf groepjes en gingen met armen vol meegebrachte spullen naar de speelzaal om daar zelf creatieve foto’s te maken.
Foto's

Met fietsband!Het begon met een warme dag vandaar dat we ook gingen polsstokspringen. Toen we van school waren vertrokken had ik het al bloedheet, en onderweg ook. We waren eindelijk aangekomen ik kwam even bij van de hitte want het was zo warm. De kinderen van groep 7 en 8 waren er nu allemaal en gingen verzamelen op het bankje. Ze werden verdeeld over 4 groepen en over 4 onderdelen om te oefenen 2 groepen van groep 8 kinderen en 2 van groep 7. De 1e groep kreeg fietsbanden om en ging in de stokken klimmen. De 2e van de droogschans met een kleine polsstok. En de 3e hetzelfde met een aanloop. De vierde ging verspringen op een klein stukje zand. Je had een GO nodig om over de sloten te gaan springen sommige kinderen hadden die in een keer. Maar veel niet zoals ik. Alsnog kon je er een verdienen door de droogspring oefening nog een keer te doen met aanloop. Iedereen had een GO behalve de kinderen die het niet wilden.
We gingen over de kleinste sloot omdat als we over de grote sloot gingen er veel in zouden vallen, behalve de kinderen die op polsstokspringen zitten. Iedereen had het gehaald die sprong behalve iemand uit groep 7, die was helemaal nat. Zij kleedde zich nog wel om anders had ze met een nat lijf op de fiets naar Oudewater gezeten. En zo eindigde onze leuke dag ! :D
Lucas Noordman

Op vrijdag 5 juni ging groep zeven en groep acht polsstokspringen. Het was warm dus een perfect dagje om te polsstokspringen. We moesten op school overblijven en daarna gingen we om half één met de fiets naar Polsbroekerdam. Het was maar een kwartiertje fietsen dus we waren er zo. Toen we er waren werden we ingedeeld in vier groepen,  twee groepen van groep zeven en twee groepen van groep acht. Elk groepje ging iets doen wat te maken had met polsstokspringen. Om de tien minuten moesten we wisselen. Mijn groepje moest een fietsband om hun voet doen en dan een paal beklimmen. Dat was best wel lastig omdat je de voet met de fietsband aan de achterkant van de paal moest zetten. Veel kinderen moesten daardoor de fietsband aan de andere voet zetten omdat ze anders niet goed konden klimmen. Nadat we dat tien minuten hadden gedaan moesten we wisselen. Bij het volgende onderdeel moesten we met een polsstok proberen ver te springen. En dat deden we ook bij het volgende onderdeel. Toen moesten we met een aanloop proberen ver te springen zonder een stok. Toen we uiteindelijk alles hadden gedaan mochten we even pauze nemen. Iedereen wilde in het water springen maar dat mocht helaas niet. Nadat we de pauze hadden gehad mochten we over een klein plasje water springen. Dat lukte bijna iedereen.
Wouter Heemskerk
Foto's

De boekenkist van Hugo de GrootEn dat kwam heel goed uit, want groep 7 was vanmorgen extra vroeg opgestaan voor hun cultureel uitje: het Rijksmuseum van Amsterdam bezoeken!
Na een stuk in de auto te hebben gezeten werden de auto’s geparkeerd en werd de reis vervolgd per tram. Voor sommigen hun eerste ‘trambeleving’. En wat is Amsterdam groot, druk en mooi! Bij de Teekenschool meldden we ons en werden de kinderen meteen in hun ‘verhaalgroepen’ verdeeld, die elk een bijpassend kledingstuk aankregen. Het hele project omvatte namelijk veel meer dan dit uitje alleen; de kinderen zijn hier al weken mee bezig! Het project van het Rijksmuseum heet: ‘Jij en de Gouden Eeuw’. In plaats van dit tijdvak vanuit het boek te behandelen, rankten de kinderen hun klasgenoten aan de hand van drie geschiedkundige gebeurtenissen; Hugo de Groot, de Nachtwacht en Nova Zembla. Iedereen kreeg een rol in het verhaal. Op school werden de gebeurtenissen onderzocht en middels presentaties aan de klas werd er naar elkaars verhaal geluisterd. Zo hadden we een heuse Rembrandt in ons midden: Jim, die maar liefst door 12 klasgenoten werd aangewezen als de ideale Rembrandt. De vrolijk zingende Eva werd met ruime meerderheid verkozen tot Elsje, de dienstmeid in de tijd van Hugo de Groot. Mede door deze slimme meid kon Hugo de Groot destijds ontsnappen, omdat zij zijn gehoest terwijl hij in de boekenkist zat, verbloemde met haar gezang. Elk kind had zo een rol die bij hem of haar paste. In het Rijksmuseum werden de kinderen door acteurs begeleid langs schilderijen en voorwerpen passend bij de drie verhalen, waarbij het accent lag op ‘het verhaal van de groep’. Er werden vele vragen gesteld om te zien wat de kinderen er allemaal al vanaf wisten en dat was behoorlijk wat! Daar stonden de acteurs toch maar mooi van te kijken!

Na een rondje museum werden alle volwassenen weggestuurd en studeerden de acteurs met de kinderen de drie toneelstukken in. Ook kregen ze nog een ‘beleving’; Zo ervoer de groep van Nova Zembla extreme kou die er in die tijd was geweest en de kinderen van Hugo de Groot zaten zelf in een boekenkist. Toen de volwassenen er weer waren werden er drie spetterende toneelstukken opgevoerd. Wat een talenten! Dat beloofd wat voor de eindmusical van volgend jaar! :-)

Meerdere malen werd genoemd door mensen van het museum dat de groep zo lekker enthousiast was, goed luisterde en meedeed en zich goed had voorbereid. Compliment voor de kinderen van groep 7!!

Op het museumplein werd nog geluncht, gevoetbald, gedold in het gras (u ziet het vast aan de groene knieën) en ijs gegeten. Na een foto bij ‘I Amsterdam’ en fris gespetter bij de bedriegertjesfontein bij het museum was het echt tijd om naar huis te gaan.

Alle hulpouders bedankt voor het rijden en begeleiden!

De foto’s zijn niet van uitstekende kwaliteit omdat we zowel in het museum als in de Teekenschool geen flits mochten gebruiken!
Foto's

RijksmuseumVolgende week donderdag, 4 juni, gaat groep 7 naar het Rijksmuseum. De kinderen zijn op school druk met het oefenen van de toneelstukjes die zich afspelen in de Gouden Eeuw en er wordt ook hard gewerkt aan de presentaties die ze per groepje gaan geven in de klas.
We zullen donderdag om 7.30 uur verzamelen in de klas, waarnaar we uiterlijk om 7.40 uur zullen vertrekken vanaf school. We rijden tot P&R Olympisch Stadion, waarna we onze reis vervolgen per tram. In het Rijksmuseum en in de naastgelegen Teekenschool volgen we ons programma, dat in het teken zal staan van drie geschiedkundige gebeurtenissen uit de Gouden Eeuw: Nova Zembla, Hugo de Groot en de Nachtwacht.

Omstreeks 12.00 uur is het programma afgelopen. We gaan bij goed weer picknicken op het Museumplein en vervolgen onze weg per tram en auto weer terug naar Oudewater, waar we omstreeks 14.30 uur zullen aankomen. De kinderen mogen dan direct naar huis. Indien wenselijk kunnen ze tot 15.00 uur op school blijven. Wilt u het even laten weten als uw kind tot 15.00 uur op school blijft?

Om mee te nemen in een rugzakje:
 - Tienuurtje (drinken en koek of fruit voor tussendoor, geen blikjes drinken!)
 - Lunchpakketje voor de picknick

Zowel in het museum als in de Teekenschool mag niet gesnoept worden. Een snoepje voor bij de lunch mag best meegenomen worden, maar geeft u a.u.b. geen grote hoeveelheden mee.

De lange afstandsloopDe sportdag van dit jaar had een feestelijk tintje. Naast het sporten kregen de kinderen dit jaar ook een lunch aangeboden. Alle kinderen van de Oudewaterse basisscholen van groep 5 t/m 8 (485) hebben lekker gesmuld van broodjes en drinken. Onder de lunch werden presentaties gegeven van de projecten op school.
Chris en Britt vertelden over de projecten Tafelmanier en Opscheppen.
Gelukkig waren de weergoden ons gunstig gezind, zodat we kunnen terug kijken op een geslaagde sportdag.
Foto's

Music for the Royal FireworksGroep zeven kreeg afgelopen week bezoek van Sebastian van Zuijlen die namens Kunst Centraal en Oudewater 750 met hen aan de slag ging met een heel oud muziekstuk; 'Music for the Royal Fireworks', gecomponeerd door George Friedrich Händel ter gelegenheid van de Vrede aan Aken in 1748. In die tijd werd er de hele nacht gerepeteerd en verliep alles prima. Alleen toen het stuk daadwerkelijk werd uitgevoerd en het vuurwerk op de maat van de muziek de lucht in vloog, ging het mis. Het vuurwerk zorgde ervoor dat er een grote brand ontstond, met alle gevolgen van dien.
Gelukkig geen brand op de Jozefschool, maar de ritmische begeleiding van de kinderen bij dit klassieke stuk zorgde wel voor vuurwerk! In krap een uur tijd zorgde Sebastian ervoor dat de kinderen precies op het juiste moment hun instrument lieten horen. Het klonk ritmisch, in de maat en goed verzorgd!
De kinderen leerden in deze en tijdens de voorbereidende les dat er vroeger meer dan in deze tijd kunstuitingen waren bij bijzondere gebeurtenissen. Waar er nu volop getwitterd wordt en er foto's gemaakt worden tijdens of als herinnering aan een bijzondere gelegenheid, maakten de mensen vroeger schilderijen of lieten een muziekstuk componeren.

Zullen ze deze borden allemaal kennen?Whiehooooo, alle kinderen van groep 7 zijn geslaagd voor hun theoretisch verkeersexamen! Gefeliciteerd jongens en meisjes!
Nu ze allemaal het theoriegedeelte hebben gehaald, is het in mei tijd voor het praktische gedeelte van het verkeersexamen.
Op dinsdag 19 mei zullen de fietsen worden gecontroleerd; want de kinderen zijn dan wel klaar voor hun praktijkexamen, maar hoe zit het met hun fietsen?
De ouders/verzorgers hebben deze week een mail gekregen met de punten waaraan een veilige fiets moet voldoen. Nu nog even goed oefenen op de fiets: hand uitsteken, ruime bochten maken en op de verkeersborden letten.
Op vrijdag 29 mei zullen de kinderen laten zien veilig de straat op te kunnen gaan per fiets. Meer informatie hierover volgt nog!

Kalender

loader

Aankomende evenementen

aug
20

20-08-2018 8:30 - 15:00

aug
21

21-08-2018 8:30 - 15:00

aug
22

22-08-2018 8:30 - 15:00

aug
23

23-08-2018 8:30 - 15:00

aug
24

24-08-2018 8:30 - 15:00