Wat een leuke Beebot!De afgelopen weken is er hard gewerkt in de plusklas. De muurkrant moest worden afgemaakt en we leerden de beginselen van programmeren met behulp van een Beebot. Dit is een klein ‘robot-bijtje’. De kinderen gaven elkaar een opdracht naar welke letter de Beebot moest lopen. Iemand anders moest hem dan op de juiste manier programmeren, zodat hij bij de goede letter aan zou komen. Dit viel nog niet mee, maar het was wel een mooie uitdaging.
Op de laatste woensdag van het schooljaar mochten de kinderen de muurkrant presenteren in groep 1/2 A en groep 2 C/3. De kinderen vonden het enorm spannend, maar het grote applaus na afloop leverde trotse gezichten op. Op de foto’s kunt u zelf zien wat er nu precies op de muurkranten stond.
Foto's

Best lastig om de veters samen te strikkenIn de plusklas ging het dit keer over nieuwe woorden. Wie mogen nieuwe woorden bedenken? Is het handig om een tafel zo maar anders te gaan noemen? Kan iedereen die nieuwe naam dan wel onthouden? De kinderen filosofeerden er niet alleen over, maar bedachten zelf ook een nieuw woord. Om te kunnen onthouden welk woord ze bedacht hadden, maakten ze er een tekening bij. De prachtigste woorden werden verzonnen. De bak van de kikkervisjes heet voortaan een kek, we laten bij de kapper vanaf nu ons kloek knippen en uit school gaan we op de poop naar fiet. Het viel niet mee om een heel nieuw woord te bedenken. Zal het de kinderen lukken om deze woorden te blijven gebruiken? En wie weet tijdens de volgende bijeenkomst nog wat de zelfbedachte woorden ook alweer betekenden?

Tot slot hebben we geoefend met samenwerken. Per tweetal kregen de kinderen een springtouw. Eén hand moest in hun zak of op hun rug, met de andere hand mochten zij het touw vasthouden. Op deze manier moesten de tweetallen zorgen dat er een knoop in het touw gelegd werd en er vervolgens ook weer uitgehaald werd. Een lastige opdracht, waarbij samenwerken van groot belang is. De kinderen die het snel doorhadden kregen nog wat extra uitdaging: strik met z’n tweeën de veters van de juf. Maar je mag allebei maar 1 hand gebruiken. Helaas…juf Nicolette moest met losse veters naar huis…
Foto's

Samenwerken aan de muurkrantIn de plusklas zijn we gestart met het maken van een muurkrant. In tweetallen kozen de kinderen een boekje over een onderwerp wat hen beiden aansprak. De keuze was bij alle tweetallen razendsnel gemaakt. Eerst werden de boekjes gelezen. De kinderen van groep 3 lazen de kinderen van groep 1 en 2 voor. Daarna bedachten ze samen wat nou het belangrijkste was uit een hoofdstuk. De een schreef dit op een blaadje, terwijl de ander er een mooie tekening bij maakte. Het bleek dat het samenwerken best nog lastig was. Hoe verdeel je nou het beste de taken? En hoe ga je ermee om als de ander de tekening niet maakt zoals jij het in je hoofd had? Het maken van de muurkrant levert weer prachtige leermomenten op.
Natuurlijk zijn de muurkranten nog lang niet af. Maar als ze klaar zijn zullen de kinderen hun muurkrant presenteren in de eigen klas. Reken maar dat iedereen daarna veel meer weet over de bij, de olifant, de brandweer en de vlinder!
Foto's

De kinderen presenteren hun ontwerpen aan elkaarDe activiteit die we voor de vakantie in de plusklas deden leek eigenlijk een beetje nutteloos. Het ging dit keer namelijk over Noortje Nutteloos die een winkeltje heeft waarin alleen maar nutteloze spullen verkocht worden. Een klok zonder wijzers, een kruk met maar 1 poot, een telefoon zonder toetsen…je hebt er allemaal niks aan. In tweetallen bespraken de kinderen waarom de voorwerpen nutteloos waren.
Vervolgens kregen de kinderen een lijst met voorwerpen die Noortje ooit eens verkocht had. In tweetallen bedachten ze waarom die spullen nutteloos geweest zouden zijn. Prachtige tekeningen van vorken met maar 1 tand, platte ballen, scheppen zonder handvat en tenten zonder stokken ontstonden op papier.
Tot slot presenteerden de kinderen de ontwerpen aan elkaar. En was deze les nou echt zo nutteloos? Juist niet! Het doel van deze les was bereikt: het creatief denkvermogen werd flink gestimuleerd en ook het samenwerken werd weer flink geoefend.
Foto's

Kraak de codeIn de plusklas moesten afgelopen keer de hersens flink gekraakt worden. Eerst losten we op papier twee puzzeltjes op. Met behulp van enkele aanwijzingen moesten de kinderen erachter zien te komen welk dier op welke plaats in de circustrein hoorde. Voor sommigen was dit echte abracadabra, maar anderen hadden het zeer snel door en konden goed aan de rest uitleggen hoe je hier achter kon komen.
Daarna was het tijd voor het spel ‘Kraak de code’. Alle kinderen kregen de cijfers 1 t/m 12 voor zich. Er werd een doos tussen twee kinderen in gezet, zodat ze niks meer van elkaar konden zien. Een van de kinderen legde drie cijfers op een rij, de code. Het andere kind probeerde er door het stellen van vragen achter te komen welke code dit was. Wie kon de vragen zo stellen dat je in zo min mogelijk beurten de code kon kraken?
De hersens werden flink gekraakt, maar de juiste codes ook!
Foto's

Lekker knutselenEr is weer hard gewerkt in de onderbouwplusklas. Met rietjes en stukjes chenilledraad moesten de kinderen iets moois maken voor in de kerstboom. Dit moest echter wel iets ruimtelijks zijn. Met een vorm in het platte vlak nam de juf geen genoegen!
Vol enthousiasme en uiterst geconcentreerd gingen de kinderen aan de slag. De opdracht bleek nog best lastig te zijn, want hoe krijg je de rietjes nou zo aan elkaar dat het ruimtelijk wordt? Met flink wat doorzettingsvermogen en hier en daar een goede samenwerking had vrijwel ieder kind na een klein uur dan toch een hanger voor in de kerstboom.
Allemaal verdienen zeker een ereplaatsje, want de kinderen hebben er enorm hun best op gedaan.
Foto's

Gelukt! Zwarte Piet blijft op de toren staan!Zwarte Piet staat graag hoog in de mast van de stoomboot om te kijken of Nederland al in zicht is. Natuurlijk passen niet alle Pieten in de mast en daarom maakten wij in de onderbouwplusklas een uitkijktoren voor Zwarte Piet. Dit viel echter niet mee. Er mochten alleen satéprikkers en elastiekjes gebruikt worden bij het maken van de toren. En dan moest hij ook nog zo stevig zijn dat Zwarte Piet er ook echt op kon staan. Een hele uitdaging dus!
Iedereen begon enthousiast alleen aan de opdracht, terwijl er ook samengewerkt mocht worden. Na verloop van tijd kwamen de leerlingen er echter achter dat samenwerken toch eigenlijk een beter plan was bij deze opdracht. Met veel geduld en doorzettingsvermogen hadden we aan het eind van het plusklasuur twee torens waar een Zwarte Piet op kon staan. Het harde werken werd daarmee zeker beloond.
Foto's

Hoe moet de spin nu weer terug naar zijn web?In de onderbouwplusklas werd afgelopen keer gewerkt aan het thema herfst. Alle kinderen kregen de opdracht om een spinnenweb te tekenen en vervolgens een spin te knippen. Het spinnetje werd met behulp van rietjes en een touwtje aan het web vastgemaakt. Maar… het spinnetje bleek ver onder het web te bungelen. Aan de kinderen de taak het spinnetje weer naar het web te helpen klimmen. Daarbij mochten zij de spin echter niet aanraken. Al snel ontdekten ze dat de spin omhoog kon klimmen door de touwtjes een beetje naar buiten te trekken, waardoor er wrijving ontstond. En liet je de touwtjes weer los, dan was er geen wrijving meer en zakte de spin weer naar beneden.

Ook zijn we deze dag aan de slag gegaan met het spelen van Smartgames, de zogenaamde denkspellen. Leuke spellen, maar wel lastig als je niet meer van spel mag ruilen of stiekem bij de oplossing mag kijken als je er niet uitkomt. Maar de kinderen van de onderbouwplusklas hebben zich ware doorzetters getoond!
Foto's

Leuke proefjes doen met luchtOok de activiteiten van de onderbouwplusklas stonden afgelopen woensdag in het teken van feest. Bij binnenkomst werden de leerlingen meteen al nieuwsgierig.
De tafel stond vol met lege flessen, ballonnen, rietjes, scharen, papier, vreemde knijpertjes en een bolletje touw. Al snel werd duidelijk dat we proefjes gingen doen over lucht. De leerlingen ontdekten dat een ballon op een lege fles vanzelf opgeblazen wordt als je de lucht in de fles verwarmt, dat je een fles met dop erop niet platgeknepen krijgt en dat een ballon net een raket is als je de lucht eruit laat ontsnappen.
Aan een derde proefje kwamen we helaas niet meer toe. Die bewaren we voor volgende keer.
Hoewel we dit keer ook met warme lucht bezig waren, vonden de leerlingen deze proefjes wel heel ‘cool’!
Foto's

Kalender

loader

Aankomende evenementen

aug
20

20-08-2018 8:30 - 15:00

aug
21

21-08-2018 8:30 - 15:00

aug
22

22-08-2018 8:30 - 15:00

aug
23

23-08-2018 8:30 - 15:00

aug
24

24-08-2018 8:30 - 15:00