Wat een prachtig kunstwerkRixt Hilverda, een kunstenaar die zich erg laat inspireren door de natuur. Dit hadden de kinderen al snel door toen we haar kunstwerken mochten bekijken en op haar website een aantal mooie exemplaren hadden gezien. Dit was dan ook het thema waar wij mee aan de slag gingen. Rixt vertelde eerst wat we gingen maken en hoe we dit moesten doen. De opdracht was om met een eigen gemaakt sjabloon een zeefdruk te maken. Ieder kind mocht een blaadje tekenen en deze uitknippen. Met een verfroller mochten zij dit blaadje als sjabloon afdrukken op het mooie gele papier. Uiteindelijk ontstond er bij iedereen een prachtig bos in allerlei mooie kleuren. Om het echt af te maken kregen de kinderen de gelegenheid om met stift nog kleine bloembeesten te tekenen. Alles was goed! Het zijn prachtige kunstwerken geworden! Zie de foto's.
Foto's

De vuurtorenWat hebben we kunnen genieten van een mooie kampweek in Amersfoort! De weergoden waren ons zeer gunstig gezind en de hele week scheen de zon op ons mooie kampterrein.
De kinderen van de groepen 2 en 3 mochten als eersten het geheim van het verdwenen licht gaan onderzoeken. De kinderen van groep 3 bleven voor het eerst een nachtje slapen en dat was best spannend, maar ook heel erg leuk! De andere groepen volgden in de rest van de week en ook zij probeerden middels de vele leuke spellen zoveel mogelijk letters te verzamelen om ervoor te zorgen dat het verdwenen licht van de vuurtoren weer terugkwam. Natuurlijk werden er ook hutten gebouwd en werd er gevoetbald in het prachtige stuk bos naast de blokhut. En ’s nachts op je luchtbed keten en snoepen hoort er natuurlijk ook bij!
Het was een topweek in Amersfoort en we geven de kampstaf en de kookstaf nogmaals een heel groot compliment!
Foto's


Op de boerderijNaar aanleiding van het project 'De koeien van boer Jan', is groep 3 donderdag naar de boerderij geweest.
Naar kaasboerderij Van Vliet op de Ruige Weide. Met laarzen en oude kleding kwamen de kinderen donderdagochtend naar school, ze waren helemaal klaar voor het boerderij bezoek. Eenmaal op de boerderij aangekomen mochten we op strobalen in de koeienstal zitten. De boer had allerlei voorwerpen voor ons, waar wij in groepjes over mochten kletsen. Dit was heel leerzaam. Vervolgens mochten de kinderen in groepjes over de boerderij allerlei opdrachten uitvoeren. Met verrekijkers vogels zoeken, de tractor bekijken, schapen voeren, paarden hooi geven, koeienstal aanvegen en de koeien voer geven, kaas proeven, melken en nog veel meer. We hebben het allemaal onwijs naar ons zin gehad. Als afsluiting kregen we nog wat drinken, werden onze laarzen weer schoon gespoten en kregen we ook nog een leuk werkblad mee naar school. Het was een top ochtend!
Foto's

Het toneelstukDaan, Lotte, Lieke en Jason hebben een kijkje mogen nemen in het oerwoud. Met behulp van de moeder van Lotte hebben deze vier kinderen één keer in de week gewerkt aan dit project. Zij hebben tijdens het project veel geleerd over het oerwoud, maar ook onderzoeksvaardigheden aangeleerd. Waar haal je informatie vandaan? Hoe zoek je iets op? Hoe laat ik zien wat ik heb geleerd?
Op de laatste vraag hebben ze antwoord gegeven door middel van een toneelstukje. Dit vonden ze spannend, maar toch ook wel erg leuk. Wij als klas konden genieten van de voorstelling. Het toneelstuk wat ging over de luiaards en over de leeuw viel in de smaak bij de kinderen. "Nog een keer!" "Nog een keer!" ... Na twee keer het toneelstukje uitgevoerd te hebben was het dan echt tijd om naar huis te gaan.
Het was erg leuk! Zonder ouder was dit niet mogelijk geweest. Nogmaals bedankt.
Foto's

 

Langs het spoorDinsdag zijn we naar het Spoorwegmuseum in Utrecht geweest. Met het educatieve pakket 'werk aan het spoor' hebben de kinderen veel geleerd over treinen en vroeger. Ook hadden we zelf nog even tijd om overal te snuffelen en te spelen.
Het was een geslaagde dag!
Foto's

Heerlijk skeelerenAfgelopen vrijdag was het dan zover. De kinderen keken er ontzettend naar uit. De skeelerclinic van SVO.
Om 9.00 uur waren we aan de beurt. Gelukkig hadden we hulp van een aantal ouders met het aantrekken van de skeelers en beschermers. Dat was toch een aardige klus.
Toen iedereen eenmaal op de skeelers stond, leerden we hoe we moesten vallen en remmen. Ook hebben we nog een estafette gedaan op de skeelers.
Met vallen en opstaan kon iedereen aan het einde van de clinic een stukje zelf skeeleren. Hartstikke goed!
Foto's

Samen overstekenMaandag tijdens de verkeerslessen ging het een beetje anders dan anders. 
Samen met de kinderen gingen we de straat op om de verkeerslessen eens in de praktijk te oefenen.
De kinderen hebben de afgelopen verkeerslessen geleerd hoe ze moeten oversteken en wat hen daarbij kan helpen.
Stoeprand is stoprand is een belangrijke regel hiervan. Per tweetal hebben de kinderen maandag op verschillende oversteekpunten hun oversteekkunsten mogen laten zien. Wat ging het goed! Als beloning mocht groep 3 nog even lekker in de speeltuin spelen.
Foto's

Samenwerken!Coöperatief rekenen. Met andere woorden, samenwerkend rekenen. Als er één ding is wat deze klas goed kan dan is het wel samenwerken! Samenwerkend leren is iets wat de kinderen erg leuk vinden. De rekenlessen lenen zich daar goed voor. Het was vandaag de bedoeling dat de kinderen zo snel mogelijk in een groepje alle getallen in de juiste volgorde moesten leggen. Dit was toch moeilijker dan gedacht, want het kon zomaar zijn dat er helemaal geen 12 tussen zat, maar wel een 11 en een 13. Toch is het de kinderen gelukt om de getallen van klein naar groot neer te leggen door goed met elkaar te overleggen. En het groepje dat het snelste was...... Die mocht als eerste naar buiten, hadden ze zelf bedacht.
Foto's

Luisteren naar de troubadourDe troubadour op het plein was dit jaar helaas niet op het kerkplein in de stad. Door het slechte weer was de troubadour naar ons toe gekomen. Voor ons mocht dit de pret niet drukken. De troubadour zong prachtige liederen en vertelde het verhaal van het dappere snijdertje. Ook hebben we geleerd hoe de mensen in de Middeleeuwen klapten na een optreden. Dit deden ze niet alleen met hun handen, maar konden zij ook met hun voeten. De kinderen hadden zelf ook nog een lied bedacht, wat zij met elkaar aan de troubadour mochten laten horen.
Als afsluiting mochten Milan en Jill, prins en prinses spelen. Prins Milan mocht in het toneelstuk de stem van prinses Jill terug geven, waarna zij nog lang en gelukkig leefden. De kinderen waren onder de indruk van de troubadour en hebben het erg naar hun zin gehad.
Foto's