Met een zoen van de juffen!Voor groep 8 werd het een week om nooit meer te vergeten. Maandag en dinsdag werd vijfmaal de musical ‘Herrie op het eiland’ opgevoerd. Absoluut hoogtepunt was de officiële afscheidsavond op dinsdagavond. Met de ouders en juffen als een vertrouwd publiek werd deze uitvoering de beste van het vijftal. De volle zaal begreep de subtiele grapjes en genoot van alle liedjes en dansjes, die door de kinderen zelf bedacht waren. De rollen waren de kinderen op het lijf geschreven. Zo bleef iedereen lachen om Wesley Honing, die met zijn ‘Dat is waar, Louise’, doorlopend de goede vrede in zijn huwelijk trachtte te handhaven, maar die daar uiteindelijk niet meer in slaagde. Na afloop van de musical was er nog alle tijd voor een persoonlijk woord voor alle leerlingen, die daarna ook hun prachtige eindboek ontvingen. En ook lang daarna bleef het nog supergezellig in de Jozefschool.
Nadat de groep 8 van een paar jaar geleden een officiële clinic polsstokverspringen kreeg op de schansen van Polsbroekerdam is het een jaarlijkse gewoonte geworden om aan het eind van het jaar te gaan slootjespringen op de boerderij van een van de ouders. Dit jaar was groep 8 te gast op boerderij Van Jaarsveld in Hekendorp. De kinderen vermaakten zich opperbest en waren dan ook veel later dan gepland op school.
Woensdagmorgen werden de 33 schoolverlaters uitgezwaaid door de andere leerlingen van de school. Uit de mega-boxen klonk ‘De Finale’, het slotlied van de musical (voor de liefhebbers, de karaokeversie is hier te vinden), maar dit lied werd fors overstemd door de 220 leerlingen die met hun trommels en toeters nog veel meer decibels wisten te produceren. Bij het verlaten van de school werden de kinderen verrast met twee dikke zoenen van hun juffen Judith en Ria (bekijk vooral even de foto’s!) en een mooie zonnebloem. Aan het eind van hun uitzwaairondje wachtten de ouders van de kinderen. Velen hielden het daar droog …
’s Avonds werd er ook nog een groot zwemfeest georganiseerd in het Oudewaterse zwembad. Ook daar schijnt het nog lang zeer gezellig te zijn geweest!
Foto's

De stellingOp dinsdag 5 april 2016 heeft groep 8 een debat in de klas gevoerd. Vanuit Nieuwsbegrip zijn ze een pilot debatteren aan het draaien. Ook groep 8 op de Jozefschool heeft dit uitgeprobeerd. Eerst heeft juf Judith kort verteld wat een debat is en wanneer je deze kan houden.

De 7 stappen van debatteren zijn uitgelegd:
1-    De stelling formuleren;
2-    Argumenten voor en tegen bedenken;
3-    Uitleggen argumenten en voorbeelden bedenken in tweetallen;
4-    Vergaderen (team voor en een team tegen);
5-    Het betoog (door de voorzitter gepresenteerd);
6-    Debatteren (door 5 teamleden uit het team dat voor is en 5 teamleden uit het team dat tegen is, de rest van de klas is publiek);
7-    Jureren (door 4 juryleden).

Na deze uitleg hebben de leerlingen een aantal korte filmpjes gekeken over debatteren en daarna zijn we zelf aan de slag gegaan. Omdat deze week in Nieuwsbegrip het overlijden van Johan Cruijff het onderwerp is hebben we hier ook een stelling bij geformuleerd: 'De Amsterdam Arena moet omgedoopt worden tot Johan Cruijf Arena.'
De leerlingen hebben eerst zelf voor en tegen argumenten opgeschreven en daarna in tweetallen besproken. De groep was verdeeld in een team voor en een team tegen. Deze teams hebben vergaderd en daarna zijn 5 teamleden inclusief de voorzitter het debat aangegaan. De jury die bestond uit Jasper, Sem, Melissa en Merian hebben het debat volgens een aantal aandachtspunten gevolgd en kwamen tot de conclusie dat het debat door het team dat tegen de stelling is heeft gewonnen. De tijd van het gehele debatproces werd door onze tijdbewaker Rick goed bewaakt!  
Het was een leuk, leerzaam en geslaagd eerste debat in groep 8 en er zullen er zeker meer gaan volgen!
Foto's

Net echtOp dinsdagavond 15 maart 2016 was het eindelijk zover. Na vele EHBO lessen, gegeven door Gretha de Waal met ondersteuning van vele hulpouders, kregen alle leerlingen uit groep 8 hun diploma. Het is niet zomaar een diploma uitreiking maar er wordt een heel spektakel van gemaakt. De leerlingen moesten allemaal om 19.00 uur op school zijn. Daar waren twee lotussen aanwezig om een aantal leerlingen nepwonden die niet van echt te onderscheiden zijn te geven. De leerlingen die niet werden geschminkt kregen een andere opdracht. Om 19.30 uur begon de diploma uitreiking. Eerst werd Gretha bedankt door alle ouders met een prachtige bos bloemen. Daarna werden de hulpouders bedankt voor hun inzet. De diploma uitreiking begon met de quiz 'petje op petje af'. De leerlingen die geen slachtoffer speelden stelden om de beurt een vraag m.b.t. eerste hulp verlenen aan het publiek, de ouders. Zij moesten door middel van hun arm omhoog of omlaag aangeven wat het juiste antwoord op de vraag was. Met als doel een uiteindelijke winnaar te hebben. Dit jaar was dit John Haagen, de vader van Wesley Haagen. Nogmaals gefeliciteerd John!
Na de quiz werd de hulpverlening kennis van een aantal ouders getest. Onder de stoelen zat een nummer verstopt en dit nummer correspondeerde met een slachtoffer waaraan ze de juiste hulp moesten verlenen. Dit was erg leuk om te zien omdat velen niet wisten wat ze nodig hadden of wat te doen. Uiteindelijk zijn alle slachtoffers goed geholpen!
Na een kopje koffie/thee en voor de kinderen een glaasje fris, begon het officiële gedeelte. Iedere leerling werd naar voren geroepen en onder applaus van het publiek kregen zij hun diploma en een button opgespeld. Wij weten nu dat we op school veilig zitten en met al onze hulpverleningsvragen bij de leerlingen uit groep 8 terecht kunnen!
Nogmaals van harte gefeliciteerd met het behalen van jullie EHBO diploma groep 8 leerlingen!
Foto's

In de moskeeAfgelopen maandag is groep 8 op bezoek geweest bij de grootste en nieuwste Moskee van Nederland namelijk: HDV Utrecht Ulu Camii Moskee.
We werden vriendelijk ontvangen door de vrouw van de Imam. Zij heeft ons eerst rondgeleid in de kelder. Hier zijn voornamelijk klaslokalen te vinden waar Arabische lessen gegeven worden. Deze worden gegeven op niveau en niet op leeftijd waardoor het dus mogelijk is dat kinderen van 6 en 10 jaar samen bij elkaar in de klas zitten. Na de rondleiding door de kelder gingen we naar de eerste verdieping. Hier is naast diverse vergader- en feestruimtes zelfs een rustruimte gecreëerd voor andere gelovigen om te komen bidden.
Op deze verdieping hebben we zelfs een kijkje mogen nemen in de beveiligingskamer waar alles goed in de gaten gehouden wordt en waar je de lampen aan en uit kan zetten zonder naar de ruimte toe te hoeven lopen. Op de tweede verdieping is de gebedsruimte gesitueerd. Deze gebedsruimte is het gedeelte voor de mannen. Op de derde en vierde verdieping is de gebedsruimte voor vrouwen. Dit ziet eruit als een groot balkon waar vanaf je de grote gebedsruimte in kan kijken (zie foto’s). Bij binnenkomst zie je eerst een wasruimte waar het ritueel reinigen plaats vindt. Voor de schoenen zijn speciale vakken gemaakt (net zoals bij het bowlen). Na het uittrekken van onze schoenen betraden we de gebedsruimte. Dit is een grote open ruimte met veel lichtinval. De wanden zijn versierd met Arabische teksten. De Imam zelf kwam langs om een kort stukje van het gebed met ons te doen (zie filmpje). De vrouw van de Imam heeft ons veel verteld en uitgelegd en het was erg leerzaam en interessant om eens in een gebedshuis van een ander geloof te zijn geweest.
Foto's

Best lastigBij de voorbereiding van de tweede ronde talentmiddagen werd gedacht aan een winters thema. Nu blijft de winter vooralsnog uit, maar de lessen staan wel in het teken van de winter. In deze ronde zijn er lessen drama, literatuur en handvaardigheid. In groep 7 bij juf Caroline werd er dinsdag een 'winterse dramales' gegeven. Zo zaten de kinderen in een afbrokkelende arrenslee en moesten ze met steeds meer kinderen op steeds minder stoelen staan. Ook werden ze door koning Winter bevroren en moesten met hun bevroren lijven zonder te praten (want tja....ook je mond was bevroren) met je voornaam op volgorde van het alfabet gaan staan... of op lengte, dat was dan weer net even makkelijker. Er werd in deze les dus ook flink samengewerkt, wat met de meeste opdrachten ook nodig was de opdrachten te doen slagen. 'Ik neem op reis en neem mee...' werd; 'ik ga op wintersport en neem mee....', maar dan niet met woorden die onthouden moesten worden, maar met bewegingen (bijvoorbeeld 'sjaal omdoen', 'wanten aantrekken'). En zo deden we nog wat winterse dramaspellen. De volgende keer met een nieuwe groep kinderen, want zoals bij onze talentmiddagen hoort gaan de kinderen bij elke leerkracht een keer een activiteit doen.
In groep 6 werd door de groepen 6, 7 en 8 een winterlandschap gekleid.
Op woensdag 27 januari van 12.15 tot 12.30 uur zal er een inloop zijn, zodat ouders de gelegenheid hebben om te zien wat de kinderen hebben gedaan.
Foto's

Het spelen van een PietenspelletjeIedereen was vrijdag verkleed naar school gekomen en nieuwsgierig wat er allemaal zou gaan gebeuren op deze speciale Pietendag. Kinderen uit groep acht begeleidden de kleuters bij alle activiteiten deze ochtend en genoten zichtbaar van alles!
De drie groepen liepen door elkaar en versierden een mooie muts, deden stoelendans op pietenmuziek en probeerden zoveel mogelijk stenen binnen te gooien bij de sjoelbak.
Favoriet deze ochtend was natuurlijk het pepernoten bakken: iedereen liep op de geur af richting keuken. Aan het einde van deze ochtend werden de Pietendiploma’s uitgedeeld. De vers gebakken pepernoten werden gelijk opgesnoept of mee naar huis genomen.
Bedankt groep acht, jullie waren gezellige hulpjes op deze geslaagde Pietendag.
Foto's

Een straatje leggenOp donderdag 19 november stond de bus om 8 uur klaar om ons naar het Wellantcollege te brengen. We deelden de bus met de Goejanverwelle school uit Hekendorp. Toen we aankwamen moesten we nog even in de kantine wachten. Later druppelden ook de 2 meiden binnen die de bus hadden gemist. Daarna werd de groep in drieën verdeeld. Groep 1 ging eerst naar de kassen en hebben daar een ‘Vaderplant’ gestekt. Daarna gingen ze naar het kooklokaal en maakten heerlijke kaasstengels. Toch nog wel een gevaarlijk klusje. Het bakpapier van Jitte en Aniek vloog in de brand toen ze de stengels uit de oven haalden. 
Groep 2 nam een kijkje in de kassen en mocht daarna een straatje gaan leggen. Vervolgens gingen ze naar het technieklokaal en hebben een cursusje lassen gehad.
Groep 3 startte in het kooklokaal. Ze bakten heerlijke bladerdeeghapjes versierd met kaas en spikkels. Daarna gingen ze door naar het technieklokaal en maakten daar een sleutelhanger.
In de pauze werd iedereen getrakteerd op drinken en een gevulde koek. Daarna kreeg groep 1 wiskunde en mochten allerlei coördinaten berekenen; we deden bij mens en maatschappij een quiz en keken bij biologie naar een filmpje en mochten daarna allerlei vragen beantwoorden. 
Groep 2 kreeg bij Nederlands allerlei opdrachten over spreekwoorden; bij biologie maakten ze allerlei opdrachten over vogels en bij wiskunde kregen we de opdracht om een geheimschrift  te ontcijferen.
Groep 3 kreeg bij Engels allerlei doe opdrachten over sport; bij wiskunde werkten ze aan opdrachten m.b.v. het assenstelsel en bij de techniekles deden ze een proef met lampjes. En voordat iedereen het door had was het tijd om naar huis te gaan. Bedankt Wellantcollege voor de leuke ochtend.
Foto's

Dat ziet er stoer uit!De groepen 7 en 8 vertrokken donderdagmiddag naar Woerden om daar op ontdekkingsreis te gaan in de wondere wereld van techniek. De Techniek Driedaagse wordt georganiseerd door ‘techniekgerelateerde’ bedrijven die technische beroepen onder de aandacht willen brengen bij de kinderen en hen de mogelijkheden van technische beroepen wil laten zien én ervaren. Er kon dus vooral veel gedaan worden: lampjes maken, een vogelhuisje in elkaar zetten, metselen, een kerstboom van ijzerdraad met echt werkend lampje maken etc. Ook was het mogelijk een petflesraket te maken van lege colaflessen.
De favoriete activiteit van dit jaar was (met stip op één!) het maken van een ratel. U zult hem ongetwijfeld gehoord hebben (ook als u geen kind heeft in groep 7 of 8 ;-)). Gezien de vele oordopjes van de begeleiders die in deze zaal aanwezig waren, was deze activiteit de gehele driedaagse al een oorverdovend succesnummer…..
Met tassen vol technische snufjes en chips van Kiremko vertrokken we na anderhalf uur (al luid ratelend) weer naar Oudewater. Dank aan alle bedrijven en de organisatie voor het mogelijk maken van deze leerzame en leuke middag!
Foto's

De proef met de waterwegWoensdag ochtend 14 oktober heeft groep 8 de techniek proefjes gedaan. Dit in het kader van de kinderboekenweek. We werden gelukkig geassisteerd door een aantal ouders. Dit maakte dat het een gezellige en leerzame ochtend werd.

Proef ballonvliegtuig

We gingen een vliegtuig maken dat via een strak gespannen draad zou gaan vliegen. Eerst bliezen we een ballon op. Daarna spanden we twee draden aan een stoel. De draden moesten door een rietje heen worden geschoven. We plakten de ballon vast aan het rietje. Daarna plakten we kleine vleugels aan de ballon. We lieten de ballon los en hij vloog weg via het draadje.

De waterweg

De opdracht was om in de zandbak een rivier te maken. De materialen die we konden gebruiken waren planken, vuilniszakken, zand en water. We moesten een steile waterweg maken van boven naar beneden. Op de waterweg legden we zandzakken neer. Toen het klaar was, legden we een bootje in de waterweg. Daarna gooiden we er water bij en voer het bootje met de stroom mee.

Proef luchtballon

We maakten touwtjes aan plastic zakken vast en bliezen er met behulp van een föhn hete lucht in. De bedoeling was dat de zak als een ballon zou opstijgen. Bij ons groepje lukte deze proef niet echt.

Proef bewegend blikje

De bedoeling was dat we ballonnen statisch gingen maken en er een blikje mee zouden kunnen voortbewegen. Nou, dat is gelukt. Door de ballon snel langs je haren of je shirt heen en weer te wrijven, kregen we de ballonnen statisch en konden we er een blikje mee vooruit duwen. Ook bleven de ballonnen aan de muur en truien ‘plakken’.

Proef Hovercraft

Met een stukje kleuterklei, moesten we een dop van een bidon op een cd plakken. Dan moesten we vervolgens een ballon opblazen en met een knijper dicht klemmen. Dan moest je de tuit van de ballon over de bidonopening doen. Door de knijper eraf te halen kwam de lucht vrij en zou hij een stukje boven de grond moeten zweven. Hij draaide maar een paar rondjes. Maar dat maakte ons niet uit want het was erg leuk om te doen.
Foto's

Kalender

loader

Aankomende evenementen

aug
20

20-08-2018 8:30 - 15:00

aug
21

21-08-2018 8:30 - 15:00

aug
22

22-08-2018 8:30 - 15:00

aug
23

23-08-2018 8:30 - 15:00

aug
24

24-08-2018 8:30 - 15:00