Op de treinVrijdag 23 juni zijn we naar het spoorwegmuseum geweest. Met auto’s zijn wij naar Utrecht vertrokken.
Toen we aankwamen stond Jeroen ons al op te wachten. Hij nam ons mee naar de koninklijke wachtkamer waar hij ons van alles heeft verteld over treinen en spoorwegen van vroeger. Hij had een grote koffer mee met allemaal voorwerpen die te maken hadden met treinen en spoorwegen. Wij mochten raden waar het voor gebruikt werd.
Na deze interessante les mochten we het museum in. We hebben een speurtocht gedaan langs allemaal verschillende wagons en zijn met bijna iedereen in de stalen monsters geweest. Na de lunch hadden de kinderen vrije tijd om lekker te spelen.
Foto's

Stoer op de tractorDe afgelopen week hebben we een hoop leuke uitstapjes mogen maken.

Dinsdag 28 maart zijn we met de hele klas naar het Cultuurhuis gelopen. Hier mochten wij een voorstelling bekijken met de titel ‘smakelijke sprookjes’. Het was een ontzettend leuke voorstelling waarin onze eigen Bram zelfs nog een kleine rol wist te bemachtigen. Helaas mochten we hier geen foto’s maken.

Woensdag 29 maart kwam juf Valerie ons een dansworkshop geven in de speelzaal. Aan de hand van het prentenboek ‘op berenjacht’ heeft zij ons verschillende dansen geleerd.

De afsluiter van de leuke uitstapjes was afgelopen dinsdag 4 april. We mochten op bezoek bij de kaasboerderij van familie Van Vliet op de Ruige Weide. Boer René heeft ons allerlei voorwerpen laten zien die zij op de boerderij gebruiken. Wij hebben hier een koeienpaspoort gezien, een hoorn van een koe, een soort armband die de koe om haar poot krijgt als zij medicijnen heeft gekregen, zodat haar melk niet wordt gebruikt en nog veel meer. We hebben hier veel van geleerd. Na deze leerzame opening mochten wij allemaal verschillende opdrachten gaan doen. We konden gaan vissen met een schepnet, vogels spotten door een verrekijker, de paarden eten geven, de stal netjes aanvegen, we mochten even in de trekker zitten en er stond zelfs kaas voor ons klaar om te proeven.

Het was een ontzettend leuke afsluiter van de week vol met uitjes.
Foto's

VinceAfgelopen week hebben we hoog (klein) bezoek gehad in de klas.
Wes mocht zijn puppy ophalen en wilde deze heel graag in de klas laten zien. Natuurlijk hebben wij daar even tijd voor vrij gemaakt.
Het hondje heeft de naam Vince gekregen. We hebben hem allemaal even mogen aaien en wat was hij lekker zacht.
Vince vond het aaien helemaal niet erg, hij vond het zo fijn dat hij er van in slaap viel.

De palmpaasoptochtDe vastentijd is weer aangebroken en dat betekent dat Palmpasen (zondag 9 april) ook weer snel voor de deur staat. Natuurlijk versieren wij ook dit jaar weer een palmpaasstok met de kinderen van de groepen 1 t/m 3. Dit jaar doen wij dat op vrijdag 7 april.
Het is de bedoeling dat u het frame van de palmpaasstok zelf maakt. In het verleden zagen wij nogal eens kinderen letterlijk slepen met een veel te grote palmpaasstok. Bijna net zo groot als zijzelf en dus veel te zwaar voor de kinderen. Bovendien is het een heel karwei om zo'n enorme stok mooi te versieren. Let u er daarom op dat u de stok niet te groot maakt voor uw kind?
Op vrijdag 31 maart zullen alle kinderen van de groepen 1 t/m 3 drie gekleurde strookjes crêpepapier mee naar huis krijgen, waarmee u de palmpaasstok kunt omwikkelen. De kleur waar u 2 strookjes van krijgt is bedoeld voor onder, de andere kleur gaat er overheen.
Wij willen u vragen de omwikkelde stokken op donderdag 6 of vrijdag 7 april in de klas van uw kind in te leveren. Let u er op dat de stok is voorzien van de naam van uw kind?
De palmpaasstok wordt op school verder versierd en voorzien van een broodhaantje. De kinderen krijgen daarna hun versierde stok mee naar huis. De palmpaasstok is dan bijna helemaal af. Er hoeft thuis alleen nog maar iets lekkers aan gehangen te worden.
Op zondag 9 april zal er een gezinsviering zijn in de St. Franciscuskerk. Tijdens deze viering mogen de kinderen met de versierde palmpaasstokken in een optocht door de kerk lopen. Uiteraard is het de bedoeling dat de kinderen de palmpaasstok weggeven aan iemand die ziek, oud of eenzaam is. Op school zullen wij benadrukken dat het niet de bedoeling is dat de kinderen het heerlijke broodhaantje zelf opeten. Denkt u samen met uw kind na wie ze enorm blij zouden kunnen maken met zo’n mooie palmpaasstok?

LisaMijn naam is Lisa Baauw. Ik ben 16 jaar oud en ik kom van 31 januari tot 7 juli stage lopen in groep 3 op de St. Jozefschool in Oudewater.
Ik ben op 10 mei 2000 geboren in het Hofpoort ziekenhuis te Woerden. Op dit moment woon ik in Hekendorp. In Hekendorp heb ik op de peuterspeelzaal gezeten (De Inie Mienie). Toen ik 4 jaar oud was ben ik naar de Openbare Basischool Goejanverwelle gegaan. Nadat ik op de basischool klaar was ging ik naar De Goudse Waarden in Gouda. Ik heb de eerste 2,5 jaar LWOO (Leerweg Ondersteunend Onderwijs) gedaan. In de derde ben ik over gegaan naar VMBO-K. Ook heb ik in het derde jaar al ervaring opgedaan door stage te lopen op mijn oude basisschool in groep 1/2. Dit heb ik een heel jaar elke donderdag gedaan. In 2016 heb ik examen gedaan op het niveau VMBO-K. Nadat ik geslaagd was ben ik begonnen met de opleiding onderwijsassistent niveau 4 aan het ID-College in Woerden. Ik doe nu al een half jaar deze opleiding en ik heb het heel erg naar mijn zin. Naast mijn opleiding werk ik bij Jumbo Blankestijn in Oudewater als kassamedewerkster. Ook heb ik nog een baantje bij NoaNora, een online kleding webshop. Bij allebei mijn baantjes heb ik het heel erg naar mijn zin. Ik zit sinds 2008 op paardrijden bij de Hollandse IJssel Ruiters in Oudewater. Ik heb aan heel veel wedstrijden meegedaan. Ik doe het meest van de tijd dressuur, maar soms ook springen. Dressuur is het opletten op je houding van jou en je paard. Ook hoort daar het rijden zelf bij. In 2013 begon ik aan skeeleren en schaatsen. In de zomertijd deed ik aan skeeleren om mijn techniek te verbeteren voor het schaatsen. In de winterperiode deed ik aan schaatsen op de schaatsbaan in Utrecht (De Vechtse banen).

Feest!Afgelopen vrijdag hebben we stil gestaan bij een hoogtepunt in de leesontwikkeling van de kinderen. Het einde van kern 6 zit eraan te komen en dat betekent dat we alle 34 letters hebben geleerd waarmee de kinderen steeds moeilijker woorden, zinnen en teksten kunnen lezen. Dat was wel een klein feestje waard.
Vanaf kern 7 leggen we het accent op het toepassen van de geleerde leesvaardigheid en het leren van nieuwe leesstrategieën.

Lekkere kruidnootjes bakkenWat een pietendag! Groep 3 en groep 8 hebben vrijdag samen kruidnootjes gebakken en pietenmutsen gemaakt. Het was een gezellige en drukke boel beneden. Omdat de pakken met kant en klare kruidnoten mix waren uitverkocht, zijn de leerlingen van groep 8 aan de slag gegaan met het afwegen van alle ingrediënten. Dit was toch lastiger dan ze hadden verwacht. Handen wassen en kneden dat het een lieve lust was. Daarna werden er kruidnoten gedraaid (en geproefd), die ongeveer even groot moesten zijn. De oven heeft overuren gedraaid en de hele school geurde naar kruidnoten.
Samen met groep 8 hebben de kinderen van groep 3 prachtige pietenmutsen gemaakt, die zij maandag aan Sinterklaas hebben laten zien.
Na deze activiteit was de pret nog niet voorbij. Meester Bart had de gymzaal omgetoverd in een sportschool voor Pieten. Steile hellingen, afdalingen per touw en dit alles met een pakje in de hand, die bezorgd moest worden. Alle kinderen zijn na deze les klaargestoomd om voor hulp piet gevraagd te kunnen worden.
Foto's

Wat een bende!Woensdag op donderdagnacht hebben we bezoek gehad op school.
Rommelpiet is langs geweest en heeft er een bonte boel van gemaakt in groep 3.
De klok hing ondersteboven, de woordplaten waren omgedraaid, de rommelpieten hadden spelletjes gespeeld maar niet opgeruimd en met hun vieze handen hadden ze allemaal handafdrukken achtergelaten in de klas.
Gelukkig had Sinterklaas de rommelpieten wel cadeautjes en wat lekkers meegegeven voor in de schoenen.
Het cadeau vonden de kinderen erg leuk.
Vol verwachting wachten we 5 december af, zouden Sinterklaas en de Pieten ook dan weer op de Jozefschool komen?
Foto's

Ik leer lezenInmiddels hebben we al veel letters geleerd. We hebben de: m, r, v, i, s, aa, p, e, t, ee, n, b, oo, d, oe, k en de ij al geleerd. We hebben deze letters leren schrijven en we hebben er ook een gebaar bij geleerd.
Het is leuk om hier een spelletje mee te spelen. Zo maken we vaak een woord zonder te praten.
Deze week zijn we ook begonnen met het werken met een dagtaak. Hier staan alle leeswerkjes op die de kinderen die dag moeten maken.
Het werken met een dagtaak gaat al erg goed. Het lukt al heel veel kinderen om alle werkjes op tijd af te krijgen.
We hebben onze woordendoos ingeruild voor een letterdoos. In deze letterdoos zitten alle letters van het alfabet, de twee teken klanken en de lange klanken.
Hier maken we regelmatig een klein dicteetje mee. De kinderen leggen de woorden neer die de juf opnoemt.
Volgende week gaan we kern 3 alweer afsluiten en gaan we beginnen met kern 4.
Hier gaan we weer veel nieuwe woordjes leren.