Onze school heeft een breed aanbod aan kunst- en cultuureducatie:

Culturele activiteit
Jaarlijks besteedt de school een bedrag van € 15,- per leerling aan een culturele activiteit. De activiteiten zijn groepsgebonden en worden georganiseerd op initiatief van de groepsleerkracht. De meeste groepen besteden dit bedrag  aan een cultureel uitstapje. Zo werden in voorgaande jaren bijvoorbeeld het Anne Frank-huis, het Rijksmuseum, het Nationaal park De Hoge Veluwe met het Kröller-Müller Museum en het Universiteitsmuseum in Utrecht bezocht. Rondom dit uitstapje wordt er in de groepen ook gewerkt aan een bijbehorend project. Andere groepen nodigen een theatergezelschap of een kunstenaar uit.

Onze omgeving
Tijdens onze lessen proberen wij op functionele wijze gebruik te maken van de vele mogelijkheden die Oudewater met zijn prachtige erfgoed en het unieke, omliggende polderlandschap te bieden hebben. Een wandeling door het nabij liggende Veenweidenpark of het natuurontwikkelingsgebied aan de Damweg leert de kinderen meer dan in meerdere natuurlessen kan worden aangeboden. Eén van de onderbouwgroepen bezoekt jaarlijks Boer Jan. Op de boerderij maken ze dan kennis met het leven en werken op de boerderij.  Groep 6 neemt jaarlijks een kijkje bij kaasboerderij Spruijt in Willeskop en groep 8 knot onder begeleiding van Landschapsbeheer wilgen op een houtkade.
Tijdens de geschiedenislessen vormen een bezoek aan de Heksenwaag, het stadhuis of de Michaeltoren een welkome aanvulling op de lesstof. Ook worden gastsprekers uitgenodigd. Zo was vorig schooljaar de Wildbeheereenheid Lopikerwaard te gast in de bovenbouw
Soms wordt een extra uitstapje over de gemeentegrenzen heen ingepland. Zo bezocht groep 8 in het kader van de verkiezingen het gebouw van de Tweede Kamer en het Binnenhof.

Kunst- en Cultuurmenu
Evenals de andere Oudewaterse scholen volgen wij het Kunst- en Cultuurmenu dat wordt aangeboden door Kunst Centraal in Bunnik. Kunst Centraal is een door de provincie Utrecht gesubsidieerde instantie, die de verbindende factor vormt tussen kunst en cultuur en het basisonderwijs.
Kunst Centraal werkt voor scholen in het primair onderwijs in de provincie Utrecht.
Kunst Centraal biedt scholen een efficiënt en inspirerend basisprogramma aan. Het Kunstmenu laat leerlingen kennis maken met de diversiteit aan professionele kunstuitingen. Het Cultuurprogramma laat leerlingen kennis maken met hun lokale culturele omgeving. Dit zijn niet alleen de professionele kunstenaars en culturele instellingen, maar ook de amateur- en vrijwilligersorganisaties, de gebouwde omgeving en de natuur.
Kunst Centraal draagt de waarde uit van kunst- en cultuureducatie. Zij bewerkstelligt dat elke leerling in het primair onderwijs zijn kunstzinnige palet ontdekt en ontwikkelt, geworteld in zijn geschiedenis, zichtbaar in het heden en richtinggevend voor zijn en ieders toekomst.
Doordat kinderen jong in aanraking komen met professionele kunst en cultuur, ontwikkelen zij hun creatief vermogen. Leerlingen worden op creatief vlak gestimuleerd en deskundig beoordeeld. En nog belangrijker: leerlingen merken dat cultuur ook voor hen bereikbaar is.

Het programma van kunst- en cultuurmenu voor dit schooljaar 2013-2014 ziet er als volgt uit:

  Cultuurprogramma Kunstmenu
Groep 1-2 Op avontuur Ga je mee?
Groep 3-4 Foto's van vindsels Meisje van de zee
Groep 5-6 De wilg in beeld Kunst in de klas - Vilten vriendjes
Groep 7-8 Buitenplaatsen Sfeer in beeld


Hieronder een beschrijving van deze activiteiten:

Op avontuur (groep 1 en 2)
Dit project is geïnspireerd op het prentenboek ‘Ga je mee’ van Charlotte Dematons. Naar aanleiding van het boek fantaseren de leerlingen over plekken en objecten in hun eigen omgeving. Het verhaal gaat over een jongetje dat appels voor zijn moeder moet kopen. Tijdens het lopen fantaseert hij de meest prachtige avonturen. De leerkracht leest het prentenboek voor. Aan de hand van spel- en bewegingsopdrachten onderzoeken ze daarna hun eigen culturele omgeving. De laatste les staat in het teken van ‘het avontuur’ dat in de vorm van een vertelpantomime gespeeld en gedanst wordt.

Ga je mee? (groep 1 en 2)
In het cultuurprogramma Op Avontuur hebben de kinderen al flink gefantaseerd naar aanleiding van het prentenboek 'Ga je mee?' van illustratrice Charlotte Dematons. En nu komt ze ook nog in de klas! Charlotte is beroemd om haar kleurrijk geïllustreerde prentenboeken. Ze neemt de kinderen mee in haar fantasie en laat zien hoe ze verhalen tekent. Haar bezoek aan de klas is een mooie afsluiting van een avontuurlijk project.

Foto's van vindsels (groep 3 en 4)
Wat kun je allemaal vinden in de natuur? Welke ‘vindsels’ liggen er waar en wanneer? In dit project lopen leerlingen met hun leerkracht door een park of een stuk natuur in hun gemeente. De leerlingen krijgen de opdracht kleine dingen uit de natuur te verzamelen. Deze vindsels (kastanjes, takjes, bladeren, bessen, vleugeltjes van de Esdoorn) gaan mee naar school. In de klas worden er vlak bij het raam mooie patronen en composities van gelegd. Daar wordt dan een foto van gemaakt en ten slotte worden alle foto’s in de klas opgehangen.

Meisje van de zee (groep 3 en 4)
Er is een meisje dat woont in de zee, met haar ouders en haar zeehond, in een iglo van zand. Maar wanneer de zee te gevaarlijk wordt, moet het meisje vluchten. Het enige dat ze bij zich heeft is een koffer en een lied van thuis. Ze spoelt aan op land, waar de mensen raar praten en niet op blote voeten lopen. Hier wil ze wel logeren, maar zonder papieren en stempels mag dat niet. Met de koffer in haar hand en het lied in haar hoofd gaat het meisje op zoek naar papieren en stempels. Tijdens haar zoektocht ontmoet ze barse, grappige en soms bizarre personages die haar verder helpen. Maar wat raakt ze kwijt in ruil voor die hulp? Meisje van de zee verbeeldt op fantasievolle en muzikale wijze de emotionele tweestrijd van immigranten tussen hun oude en nieuwe thuisland.

De wilg in beeld (groep 5 en 6)
Iedereen in de Lopikerwaard heeft ze wel eens zien staan: de eeuwenoude knotwilgen met hun karakteristieke takken, de wilgentenen, waaiend in de polderwind. Maar niet iedereen weet dat de plaatselijke bevolking er klompen en gereedschappen van maakten. Aan het eind van de negentiende en begin van de twintigste eeuw woonden en werkten er in Lopik en IJsselstein veel mandenvlechters en hoepelmakers. Het project 'Teenschillen voor de kost' in het Stadsmuseum in IJsselstein laat door middel van allerlei activiteiten kinderen van nu kennis maken met het harde leven van de kinderen van toen. Sommige kunstenaars werken ook met wilgentenen, zoals Jan van Schaik, de Wilgenman. Hij laat de leerlingen in de klas zien wat je allemaal voor levende kunstwerken kunt maken van wilgentenen. Groep 7 en 8 gaan bovendien met specialisten in het knotten van wilgen op pad om zelf het werk van de wilgenknotters te ervaren.

Kunst in de klas - Vilten vriendjes (groep 5 en 6)
Er staat een kunstwerk in de klas. Je kunt het aanraken, bekijken, onderzoeken en er je gedachten mee delen. Het is namelijk een ‘koesterobject’. Het is gemaakt van vilt door kunstenares Janine Berben. Haar koesterobjecten liggen dicht bij de belevingswereld
van de kinderen. Door de kunstwerken aan te raken komen beeldende aspecten als materiaal, kleur, vorm, textuur en ruimte spelenderwijs aan de orde. Ze leren bij dit project ook hoe het proces van wol naar vilt zich voltrekt. Er is daarnaast veel aandacht voor de betekenis van het kunstwerk. Natuurlijk gaan de leerlingen ook zelf aan de slag met vilt en geven hun eigen vilten vriendje vorm.

Buitenplaatsen (groep 7 en 8)
Buitenplaatsen ontstonden omdat rijke stadbewoners de stad ontvluchtten. Zij bouwden een huis op een schone en mooie plaats in de natuur en maakten daar wandelingen langs het kabbelende water en genoten van het ruisen van de bladeren. Ter lering en vermaak nodigden zij interessante vrienden en kunstenaars uit. Het werd een gewoonte dat deze intellectuelen en kunstenaars hun gastheer bedankten in een zogenaamd ‘Liber amicorum’, een soort vriendenboek. In dit project maken de leerlingen kennis met het fenomeen buitenplaats en met de buitenplaatsen in de provincie Utrecht. De leerlingen maken een eigen ‘Liber amicorum’. Als afsluiting van het project bezoeken de leerlingen een  uitenplaats in hun eigen gemeente zodat zij met eigen ogen kunnen zien en meemaken hoe inspirerend dat kan zijn.

Sfeer in beeld (groep 7 en 8)
Nadat de leerlingen een buitenplaats hebben bezocht in het kader van het cultuurprogramma, komt beeldend kunstenaar Mark van Praagh in de klas met hen werken. Aan de hand van foto’s die de leerlingen hebben gemaakt op de buitenplaats, gaan ze een sfeerbeeld maken in een soort impressionistische stijl. Maar niet voordat Mark de leerlingen zijn eigen werk toont en hen vertelt over zijn bijzondere beroep van kunstenaar.  Alle mini-schilderijtjes van de leerlingen bij elkaar vormen ten slotte een 'Liber amicorum'.

Kalender

loader

Aankomende evenementen

aug
20

20-08-2018 8:30 - 15:00

aug
21

21-08-2018 8:30 - 15:00

aug
22

22-08-2018 8:30 - 15:00

aug
23

23-08-2018 8:30 - 15:00

aug
24

24-08-2018 8:30 - 15:00