Prachtige stoomboten!De grote stoomboot op het leerplein, de pakjeskamer en alle verkleedkleren waren weer een groot succes dit schooljaar. Tijdens het werkcircuit mochten de kinderen op het leerplein zich helemaal inleven in de rol van Sinterklaas en alle soorten pieten! Na afloop kwamen ze de klas in om de ingepakte cadeautjes aan de kinderen te geven.
Het pepernotenspel werd met veel enthousiasme gespeeld, vooral de beloning van enkele kruidnootjes werd zeer op prijs gesteld. Veel rekenopdrachten zijn er uitgevoerd met kruidnootjes, zowel tijdens de verschillende kringactiviteiten als tijdens de werkles. Wat waren ze trots op de geverfde stoomboot met vlag en wimpel.
De rommelpieten maakten al indruk maar toen Sinterklaas en zijn pieten eenmaal in de speelzaal waren vielen de allerjongsten van onze school even stil. Het was zo gezellig om samen met de groep van juf Donna het versje en toneelstukje te spelen, te zingen en te dansen voor Sinterklaas en zijn aanwezige Pieten.
Wat was iedereen blij met het pakje dat ze van Piet uitgedeeld kregen. Een geweldig sfeervol Sinterklaasfeest om op terug te kijken.

PietenochtendWoensdag 28 november was het weer zover. Voor de kinderen van onze groepen was er de "Pietenochtend", waarbij de kinderen een heus diploma konen behalen. Ze moesten zich bekwamen in o.a.: goed luisteren - duidelijk meezingen - op het dak lopen - pakjes door de schoorsteen gooien - pepernoten kunnen bakken etc.
Daarnaast hebben ze allen nog een mooie muts gemaakt voor het Sinterklaasfeest op school.
Ook mochten ze die dag hun schoen zetten op school. Met z'n allen hebben we toen sinterklaasliedjes gezongen. Zou de Sint ons wel gehoord hebben? Misschien krijgen we wel iets in onze schoen? En nu maar hopen dat de rommelpieten dan niet zo'n rommel maken in de klas.


Wat een rommel!Wat een rommel!

Een web wordt gemaaktDe herfst werd dit schooljaar aan de hand van de vier seizoenen onder de aandacht gebracht.
Voelen en kijken naar de verschillende bomen en blaadjes, maar vooral veel aandacht voor de vruchten. Kastanjes zijn in de ogen van een kleuter klompjes goud, een waar bezit dus. Hoe ziet een boom in verschillende seizoenen eruit? Voor kleuters is dit een moeizaam leerproces, net als de dagen van de week. Het is nog te abstract. Met duidelijke voorbeelden en aangeleerde liedjes hebben we geprobeerd om de seizoenen meer duidelijkheid te geven.
Veel coöperatieve leervormen hebben we tijdens de verschillende herfstopdrachten gebruikt. Samen hebben de kinderen een web van verschillende stroken papier gebouwd. Ze moesten bij elkaar gaan meten en daarna gaan passen om samen tot een kloppend web te komen.
Dat het in de herfst zowel kan regenen, de zon kan schijnen, onweer te horen is en ook hagelstenen kunnen vallen, hebben ze tijdens dit herfstproject allemaal zelf kunnen ervaren!

KinderboekenweekHet thema van de Kinderboekenweek 2018 stond in het teken van Vriendschap. Een prachtig thema om aan te werken, zeker in een kleutergroep.
We hebben veel voorgelezen, met letters gespeeld en zelf boekjes gemaakt.
Het kinderboekenweeklied van 123ZING werd een tophit in onze groep! Ook het belang van het leren lezen is aan bod gekomen, kleuters komen hier al spelenderwijs mee in aanraking.
Ook de Kanjertraining richt zich op het leren omgaan met elkaar en geeft duidelijke handreiking om vriendschappen te sluiten, tevens oplossingen te zoeken bij ruzies.
Door de hele school werden groepen aan elkaar gekoppeld, leerlingen van groep 6 hebben met veel enthousiasme prentenboeken voorgelezen in onze groep. De boekenmarkt op woensdag was een groot succes!! Zeker voor herhaling vatbaar, de meest mooie boeken gingen voor een prikkie weg!

Thema "Water"De afgelopen weken stond het thema "Water" centraal in onze kleutergroep.
Verschillende vormen van "het water" kwamen aan bod.
Zo hebben we o.a. met de kinderen gesproken over wanneer we water gebruiken. En hoe komen we aan ons water? Waar gaat het water naar toe als we het gebruikt hebben? Zo kwamen de waterleidingen in huis aan bod, maar ook de regenpijp waar het water inloopt als het regent, werd niet vergeten. En hoe kun je eigenlijk water zuiveren?
Daarnaast hebben we het ook over het water in de zee gehad. Welke dieren leven in de zee? Uiteraard hebben we nieuwe letters geleerd (W - Z - N) en ook geknutseld over dit thema.
En in de bouwhoek hebben de kinderen een huis gebouwd met daarin de leidingen en onder het huis werd een heus riool aangelegd. Terwijl de kinderen in een ander groepje met elkaar discussieerden over wat er blijft drijven of gaat zinken.
Thema "Water"Thema "Water"

Daar zijn we weer!Voorzichtig kwamen ouders en kinderen op de eerste dag na de vakantie naar binnen, het was duidelijk weer even wennen voor iedereen! Ze waren allemaal stil in de kring, de boekjes werden nog niet opgezocht om erin te gaan lezen.
Nieuwsgierig keken ze naar elkaar, even aftasten nog! Onze “kriebel” moeder was aanwezig en dat was voor sommige kinderen ook een nieuwe gewaarwording.
Eenmaal in de kring kwamen de vakantieverhalen los, iedereen had wel iets leuks te vertellen over de deze afgelopen periode. De eerste dagen vlogen voorbij, heerlijk om te zien dat alle kinderen weer zo snel gewend zijn. Ze hebben hun weg alweer gevonden, nieuwe vriendschappen zijn ontstaan en ze genieten van alles wat op hun pad komt!
Het nieuwe schooljaar is weer begonnen!

Kalender

Leerkrachten groep 1/2 A


Marian van SchijndelJuf Marian
Maandag, dinsdag en woensdag om de week

Marja BaarsJuf Marja
Woensdag om de week, donderdag en vrijdag

 

Klassenouder:
Charlotte la Lau
Moeder van Faye