Spelend leren in de supermarkthoekWe hadden dit jaar het geluk dat er slechts twee kleutergroepen van start gingen en er dus een bouwhoek en een poppenhoek over waren. Ook de leerlingen van groep 3 kunnen dus nog heerlijk spelen. In groep 3 A zijn de bouwblokken te vinden en in groep 3 B is een poppenhoek. Tijdens de vrije speelmomenten gaan de deuren van beide groepen 3 open en kan iedereen zelf kiezen waar hij of zij wil gaan spelen. De laatste weken was het lokaal en het leerplein van groep 3 B enorm in trek. Passend bij het thema van kern 2 van Veilig Leren Lezen werd de poppenhoek samen met de kinderen omgebouwd tot een heus ziekenhuis. Er was een wachtkamer, een spreekkamer, een apotheek, een wachtkamer en natuurlijk een ziekenzaal. De kinderen waren enorm enthousiast en ongemerkt leerden zij ook nog eens een heleboel. Uiteraard werd de taalvaardigheid goed geoefend, maar ook de sociale vaardigheden werden flink op de proef gesteld met zo veel kinderen die tegelijkertijd in dezelfde hoek wilden spelen. Ondertussen werd er ook geoefend met lezen en schrijven. De doktersassistente moest alle afspraken netjes in een schriftje noteren, op een omgetrokken lichaam konden de kinderen woordkaartjes met lichaamsdelen op de juiste plek hangen, op de ogentest stonden stiekem alle letters die we tot nu toe geleerd hadden en de gehoortest bestond uit het hakken en plakken van woordjes. Ook de rekenvaardigheden werden geoefend. Op de personenweegschaal kon iedereen zich laten wegen en werd er ‘uitgedokterd’ wie er het lichtst en het zwaarst was. Samen met een paar leerlingen werd een meetlint gemaakt en kon iedereen opgemeten worden.
Op deze manier was iedereen lekker spelend aan het leren, iets wat wij op dit moment een nieuwe impuls aan het geven zijn in de groepen 1 t/m 3.
Na een aantal weken werd het ziekenhuis opgeruimd om plaats te maken voor een supermarkt. De kinderen zaten vol ideeën en verzamelden allerlei spullen van thuis. Lege doosjes en flessen, kassa’s, speelgoedgeld, supermarktfolders en zelfs een echt winkelwagentje zorgen ervoor dat ook in deze hoek weer volop spelend geleerd wordt. Alle producten in de supermarkt worden netjes geprijsd en gesorteerd, er worden aanbiedingsfolders gemaakt, de supermarktmanager kreeg zijn eigen kantoor en schrijft de bestellingen in een schrift en natuurlijk wordt er flink gerekend tijdens het afrekenen van de boodschappen.
Nog heel even en dan zal de supermarkt plaats moeten maken voor de volgende hoek…een waarop de kinderen nauwelijks kunnen wachten: een Sinterklaashoek!

Boeken boogiewoogieOp vrijdag 5 oktober kregen de groepen 3 en 4 een gastles van Maaike Scheenloop van de Regiobibliotheek. Tijdens de les, genaamd ‘boeken boogiewoogie’, maakte Maaike de leerlingen enthousiast voor het lezen van boeken.
Allereerst vertelde ze een verhaal aan de hand van een vertelkastje. Daarna liet ze talloze boeken zien. Bij ieder boek vroegen de kinderen weer of ze er een stukje uit wilde voorlezen. Gezien de tijd was dit helaas niet mogelijk, maar Maaike benadrukte dat de kinderen deze boeken zelf in de bibliotheek kunnen lenen en de boeken dan zelf thuis kunnen lezen.
Ook leerde ze de kinderen een handig trucje om te weten te komen of een boek niet te moeilijk is. Tel je op de eerste bladzijde vijf of meer moeilijke woorden, dan is het boek voor nu nog te moeilijk. Alle kinderen kregen na afloop een boekenlegger mee waarop deze handige tip nog eens uitgelegd wordt.
Natuurlijk mochten de kinderen ook zelf even snuffelen in alle boeken. De tijd was echter veel te kort om alles te bekijken. Maar de twee weken durende herfstvakantie is uiteraard de ultieme gelegenheid om eens een bezoekje aan de bieb te brengen en op zoek te gaan naar al die leuke boeken die Maaike bij zich had.
Kinderen kunnen overigens gratis lid worden van de bibliotheek. Zij kunnen dan per keer tien boeken lenen. Maakt u uw kind ook lid, zodat hij of zij flinke leeskilometers af kan leggen?

Bewegend lerenDe overgang van groep 2 naar groep 3 is best groot. Van het grootste gedeelte van de dag lekker binnen en buiten spelen naar het grootste gedeelte van de dag op je stoel zitten, is best moeilijk voor sommige kinderen. Leren waarbij je lekker mag bewegen is dan ook heerlijk voor jonge kinderen.
Al verschillende keren zijn we naar buiten gegaan om op een andere manier bezig te zijn met het leren van de letters, het lezen van woordjes of het hakken en plakken van woordjes. Zo moesten de kinderen bijvoorbeeld met stoepkrijt alle geleerde letters in een cirkel om zich heen schrijven. Daarna riep de juf een letter en sprong iedereen naar de juiste letter. Op die manier konden we zelfs al hele woorden springen.
Na een minuut of tien lekker buiten te hebben geoefend gaan we daarna weer naar binnen om aan tafel te gaan schrijven, want tja…daarbij moet je van de juf toch echt nog steeds stil blijven zitten.

Olifanten kijkenDe regen kwam met bakken uit de hemel op vrijdagochtend 21 september. Beide groepen 3 zouden een cultureel uitstapje maken naar Diergaarde Blijdorp en regen was wel het laatste waar iedereen op zat te wachten. Maar hoe dichter we bij Rotterdam kwamen, hoe meer de zon zich liet zien.
Om klokslag half tien liepen we de dierentuin binnen en kon ieder groepje aan de slag met de educatieve speurtocht ‘Als je haar maar goed zit’. Op school hadden we al een aantal vragen beantwoord. In de dierentuin moesten de kinderen goed kijken of ze wel het juiste antwoord hadden gegeven. Al snel kwamen ze er achter dat een penseelzwijn in werkelijkheid helemaal geen penselen in zijn oren had en dat de groene helmtoerako geen echte helm droeg. Sommige kinderen waren toch wel een klein beetje verbaasd dat de juf dit niet had geweten…
Uiteraard werden niet alleen de opdrachten van de speurtocht gemaakt, maar genoten de kinderen ook van de andere dieren. De tijd ging veel te snel voorbij en de meeste groepjes hadden niet eens tijd gehad om een ritje met het treintje te maken of even lekker te ‘apenkooien’ in de binnenspeeltuin.
Moe maar voldaan kwamen we rond kwart over twee terug op school. Een rondje ‘wat vond je vandaag het leukst’ leverde heel verschillende antwoorden op, maar een ding was duidelijk: het was een zeer geslaagd uitstapje.

Mooie geknutselde vissenTijdens de informatieavond vertelden wij al dat we in groep 3 groepsdoorbrekend willen werken. Op die manier maken we gebruik van elkaars kwaliteiten, kunnen we beter onderwijs op maat geven én komen oude vriendjes en vriendinnetjes van vorig schooljaar elkaar weer tegen.
Afgelopen vrijdag maakten we hier een start mee en mochten de kinderen voor het eerst zelf een keuze maken in welke klas zij het eerst een handvaardigheidles wilden doen. Bij juf Lotte kon een vis worden geknutseld, bij juf Nicolette werd een krokodil gemaakt. De kinderen genoten van het knutselen en kletsten ondertussen weer gezellig bij met oud-klasgenoten. Deze week maken we de krokodillen en de vissen af, daarna ruilen de kinderen van klas, zodat iedereen beide opdrachten heeft gedaan. Uit welke opdrachten de kinderen daarna mogen kiezen blijft nog even een verrassing.

Gym van juf TessDe groepen 3 hebben iedere dinsdag en vrijdag gezamenlijk gymles. Op dinsdag krijgen zij gewoon les van juf Lotte en juf Daphne, maar op vrijdag geeft juf Tess de gymles. Tess zorgt ervoor dat alles klaarstaat voordat we de zaal inkomen, zodat er geen tijd verloren gaat en de les meteen kan beginnen.
In drie vakken worden wekelijks verschillende onderdelen aangeboden. Paaltjesvoetbal, trampolinespringen, staartentikkertje, airhockey met blokjes, badminton met ballonnen…de onderdelen zijn zo gevarieerd dat er voor ieder kind iedere les wel iets tussen zit wat hij of zij goed kan of erg leuk vindt. De kinderen zijn dan ook enorm enthousiast en spelen gemotiveerd ieder spel.
Natuurlijk zijn we met veel kinderen en kan niet altijd iedereen tegelijk meedoen. De enorme zandloper van juf Tess biedt dan uitkomst. Daarmee houden de kinderen perfect zelf in de gaten wanneer het tijd is om te wisselen. Juf Lotte en juf Nicolette kijken vanaf de tribune mee. Hun taak komt pas na afloop van de les. Zij mogen dan proberen om al die bezwete lijfjes weer in de strakke leggings en truien te wurmen.
Na deze tweede gymles van de week kunnen de gymkleren wel een wasbeurt gebruiken. Helpt u uw kind er daarom aan herinneren om op vrijdagmiddag de gymtas mee naar huis te nemen?

We zijn begonnen!Maandag was het dan zover. De vakantie is voorbij.
Rond 10 voor half 9 zie ik de eerste zenuwachtige, maar ook vrolijke gezichtjes door het raam naar binnen kijken! Ze hebben er heel veel zin in, ook al is het een beetje spannend!
De eerste dag vloog voorbij. We zijn er ook achter gekomen dat eigenlijk iedereen al kan lezen!
Het woordje 'ik' is het eerste woordje wat we hebben geleerd. De kinderen vinden lezen, rekenen en schrijven erg leuk, maar nog even spelen is toch ook wel heel fijn!

Kalender

Leerkrachten groep 3 B


Daphne de BruinJuf Daphne
Maandag t/m woensdag

Nicolette van Straalen
Juf Nicolette
Donderdag en vrijdag

 

Klassenouder:
Kim te Poele
Moeder van Lynn