De muurkrantenDe afgelopen vijf weken zijn de kinderen uit groep 6 bezig geweest met onderzoekend leren binnen het vak geschiedenis.
De klas heeft onderzoek gedaan naar het leven in de Middeleeuwen. Ieder groepje had zijn eigen deelvraag waarop zij antwoord moesten geven. De kinderen hebben met behulp van verschillende bronnen informatie opgezocht over hun deelvraag en hebben dit uiteindelijk verwerkt in een muurkrant.
De laatste les werden de muurkranten gepresenteerd. Tijdens het onderzoekend leren was de samenwerking binnen het groepje van groot belang en hebben de kinderen veel van en met elkaar kunnen leren.

SinterklaasHet was dit jaar weer erg gezellig in groep 6. We deden surprises en voor veel kinderen was dit de eerste keer dat zij een surprise maakten. Iedereen had flink zijn best gedaan. Er waren erg leuke surprises gemaakt, die goed pasten bij de hobby van de ontvanger. Ook de inhoud van de gedichten paste goed bij de persoon voor wie de surprise bestemd was.
We kregen ook nog bezoek van een Piet, die niet zuinig was met snoepgoed. Al met al een geslaagde ochtend.

Wat een rommel!Het was weer zo ver. De kinderen van de Jozefschool mochten allemaal hun schoen zetten. De kinderen van groep 6 ook.
De volgende ochtend troffen we ons lokaal zo aan! De pieten hadden er een flinke rommel van gemaakt. Maar ze hadden ook iets in de schoenen van de kinderen achter gelaten. Een rubik cube (zo’n kubus waarvan je de zes vlakken in dezelfde kleur moet zien te krijgen) en een lekkere mandarijn.
Gelukkig zijn de kinderen van groep 6 allemaal ontzettend netjes, want het lokaal was in no time weer tip top in orde.

 

VoorlezenVrijdag 2 en vrijdag 9 november hadden wij bezoek van meester Rob. Meester Rob is een gepensioneerde schoolmeester en vindt het leuk om namens de bibliotheek de leesmotivatie bij kinderen te bevorderen.
In de eerste les vertelde hij over intonatie (hard, zacht, langzaam, snel, melodieus lezen) en het goed gebruik maken van leestekens (vraagteken, uitroepteken, punt, komma) tijdens het (voor)lezen. Meester Rob vertelde dat wanneer je voorleest, je dat doet met heel je lijf. |
Voor de 2e les moesten de kinderen thuis een boekfragment uitkiezen om voor te lezen voor de klas. De helft van de klas mocht voorlezen en de andere helft ging jureren. Jill mocht de uitdaging doen. Zij ging op de gang een boek van meester Rob voorbereiden. Daarna ging zij voorlezen. Best wel moeilijk hoor, het was een heel apart boek, met veel rare woorden. Jill heeft het prima gedaan.
Daarna las meester Rob het boek ook nog een keer voor. De kinderen deden hem na. Het waren leuke lessen en we gaan hier zeker mee door. 

SpelenderwijsorkestGedurende 3 weken oefenden de kinderen van groep 6 in het Spelenderwijsorkest van het Muziekhuis op het genre Pop.
Zij bespeelden met veel enthousiasme en vooral concentratie het keyboard, de drums, de elektrische gitaar en de basgitaar.

Start schooljaarGroep 6 heeft een fijne start gemaakt dit schooljaar. De kinderen hebben hun draai goed gevonden.
De eerste toets van Natuniek staat al op de planning. Afgelopen maandag gingen we dit oefenen met een Kahoot van juf Babette. Dat was leuk en hard werken tegelijk!

Kalender

Leerkrachten groep 6


Marieke HamersmaJuf Marieke
Maandag en dinsdag

Annet VermeijJuf Annet
Woensdag t/m vrijdag

 

Klassenouder:
Louella van Rossum
Moeder van Bastiaan