De strandballen worden opgeblazenKinderen klaar…juf klaar…camera klaar….muziek klaar…?
Dan kan de lipdub starten in drie..twee…één; START!
Het maken van een lipdub is leuk, het opnemen is wat bewerkelijker. Er hoeft maar een van bovengenoemde componenten niet klaar te staan of het niet te doen en de lipdub moet weer geheel opnieuw worden opgenomen. Maar bij groep 4 werd de lipdub in slechts een aantal oefensessies en drie ‘takes’ opgenomen.

Juf Caroline had enkele weken geleden het idee opgevat om met de kinderen van groep 4 een lipdub te maken. Makkelijk gezegd…makkelijk gedaan; de kinderen van groep 4 zaten vol ideeën en ontpopten zich als ware acteurs en actrices inclusief bijbehorend zangtalent. Na veelvuldig het liedje te hebben beluisterd en gezongen in de klas werden de ideeën voor de lipdub verzameld en werden thuis de kasten overhoop gehaald. Zwembandjes, parasols, koelboxen, de Nederlandse vlag (die gebruikt werd als Franse vlag) en talloze opblaasballen en –bandjes. Dylan zette zijn vader aan het werk voor het maken van een houten zon en denkwolk, de koffertjes die hoorde bij het kinderfeestje van Britt Sleeuwenhoek werden thuis weer opgezocht en meegenomen…binnen een paar dagen leek het wel of niet groep 8, maar groep 4 een ware musical zou gaan opvoeren.

En vrijdag was het dan eindelijk zover. Het leerplein was leeg die dag, omdat de kleuters op kamp of vrij waren, de kleuters van Klavertje Vier werden vriendelijk verzocht de zandbak te verlaten en de spullen werden verspreid over de hele benedenverdieping, zodat deze op het juiste moment op de juiste plaats zouden zijn. De kinderen waren enthousiast, de juf al even zo enthousiast, de zon liet zich die ochtend precies op het moment van de opnames zien en iedereen wist precies wat hij moest doen.
Helemaal fantastisch groep 4, jullie hebben een grandioos applaus verdiend!

FaraoDe kinderen van groep 4 waren op dinsdag 2 juli al vroeg wakker en sommigen beweerden zelfs helemaal niet geslapen te hebben, want; vandaag gingen ze op schoolkamp!
Met hun Egyptische gewaad, rinkelrokje, Farao-masker op togen ze opgewonden met hun ouders en een volle kofferbak of bagagedrager richting school. Soest, here we come!

Eerst werd het kamplied gezongen en de vlag gehesen; nu kon het kamp echt beginnen! Na een spannend verhaal over de Farao Anubis met een geheimzinnige opdracht die zij gedurende de dag moesten volbrengen, speelden de kinderen spelletjes rond de blokhut, geheel in het Egyptische thema. Zo werd er Oud-Egyptisch blaasvoetbal gespeeld, gezocht naar oude schatten en staken ze symbolisch de Nijl over. Na de lunch met broodje hamburger werd het tijd voor de speurtocht. Er werd nog snel zonnebrand gepakt, want de zon scheen fel deze dinsdagmiddag in Soest! Als volleerde woestijnbewoners trotseerden zij de Soester Woestijn en zagen we dat nou goed…namen zij goud mee uit de woestijn? Of was dit slechts een Fata Morgana?
Voor de ouders en juf was de laatste post van de speurtocht één groot feest; de kinderen mochten hen ingraven in het zand. En dat zij deze taak zeer serieus namen was al snel duidelijk. Hiervoor hoeft u slechts naar de foto’s te kijken!

De pannenkoeken geurden al bij terugkomst bij de Duingalow en net als tijdens de lunch, kon er buiten gegeten worden. Een primeur voor het Soester schoolkamp, waarin groep 4 deelgenoot mocht zijn. Boffen wij even!
De Soesterduinen waren die middag zo goed bevallen, dat na het eten wederom een tochtje hier naartoe werd gemaakt. En alsof alles op herhaling stond, juf Caroline en Annelies, de moeder van Joep, mochten wederom genieten van ‘peeling van fijn duinzand uit Soest, meegenomen door de zuid-wester wind, speciaal aangevoerd om juffen en ouders mee in te kunnen graven’. Ook werd er een verlaten hol verder uitgegraven, stormden de kinderen de duinen af en werden er prachtige kastelen gebouwd.

De bonte avond was het volgende programmaonderdeel en ook hier hadden de kinderen weer hun uiterste best gedaan om samen met hun begeleidende ouders een spetterende act neer te zetten. Geslaagd! Wat kunnen jullie goed dansen, zingen en zelf liedjes bedenken, klasse!
Ook de begeleiders lieten zien wat zij in hun mars hebben en toonden geweldig improvisatietalent. Durven jullie volgend jaar nog mee? ;-)
Na de bonte avond werd er nog een spannend spel gespeeld en mochten de kinderen per groepje de tent bezoeken waarin de kist van de mummie stond. Maar wat daar nu toch gebeurde…dat mogen de groepen die nog naar Soest gaan zelf ontdekken. Het belooft een spannende ontknoping te worden!

Een groot compliment aan de kamp- en kookstaf voor de geweldige dagen die ze de kinderen bezorgd hebben. Maar ook zeker een compliment aan alle kinderen omdat ze zo gezellig waren en vol enthousiasme hebben meegedaan aan alle programmaonderdelen. Jullie zijn kanjers!

LipdubBinnenkort is het zover; de eerste lipdub van de Sint Jozefschool zal online komen te staan op onze website. Groep 4 gaat het grote lipdubavontuur aan en laat meteen al zien van dit debuutoptreden een fantastisch spektakel te maken. Een lipdub is een soort clip bij een liedje, dat in één take wordt opgenomen. De deelnemers gaan gekleed in gekke kledij en beelden het lied uit met allerlei attributen, waarbij de cameraman de kinderen volgt. Klinkt heel ingewikkeld en dat blijkt het in de praktijk ook wel te zijn, maar deze school biedt met zijn vele deuren vele mogelijkheden. En met het enthousiasme van de kinderen kan het alleen maar een groot succes worden. De kinderen hebben een mailtje gehad van de juf dat vanaf deze week alle lipdubspullen mee naar school toe mogen worden genomen. Achterin de klas bij het aanrecht is het nu nog leeg, maar de kinderen hebben grootse plannen, dus binnenkort is er vast plek tekort!

Knoeien met waterEind mei vertrok groep 4 al even na half negen om een ontdekdag te houden in de Ontdekhoek in Rotterdam. In een grote hal aan de rand van een woonwijk was er zoveel te zien en te doen dat hierin een keuze maken soms wel heel moeilijk was. Het chips maken was al gauw favoriet bij de kinderen. Dat het nog zo’n lastig en tijdrovend werkje is viel sommige kinderen wel tegen. ‘Zijn de chips nu nog niet klaar?’ Knoeien met water blijft ook leuk; het bouwen van een dijk met stenen die het stromende water tegen moest houden, bleek bij het napraten in de klas ook een favoriete activiteit. Verder kon er zeep gemaakt worden in de vorm van een lampje (het logo van de Ontdekhoek), ontdekten de kinderen hoe een metselaar nu eigenlijk te werk gaat en speelden ze met heel aparte knikkerbanen.
En zo was er nog veel meer, kijk maar op de foto’s!

Een emmer vol verfGroep 4 is vorige week begonnen met de voorbereidingen voor de kunstveiling van 12 juni. In kleine groepjes bespraken zij hun ideeën, die uitgroeiden tot creatieve uitspattingen en schetsen waar een echt veilinghuis jaloers op zal zijn.
Deze week werd begonnen met de uitvoering. Natuurlijk willen de kunstenaars nog niets verklappen over hun uiteindelijke werk, maar dat het kleurrijk, ‘wasknijperig’ en uniek zal worden, staat vast.

PatatDe kinderen spreken hun voorkeur uit voor het soort patat dat zij graag eten.
Een leerling heeft wel een heel bijzondere voorkeur: ‘Ik vind die dikke patat niet lekker hoor, daar zit veel te veel aardappel in’. ;-)

De troubadourEen project waarin de kinderen zelf een lied op een voorgeschreven melodie moesten maken, vrijwel direct na de meivakantie.
Juf Caroline krabde zich even achter de oren toen het project gepresenteerd werd eind april. Eerste Heilige Communie, Moederdag, de Koningsspelen ... dat lied moest dan maar na de vakantie gemaakt worden. En dan maar hopen dat het in korte tijd zou lukken. Maar wat een moeilijke opgave leek, bleek een makkie. John Ewbank kan zijn biezen pakken, groep vier maakte binnen een kwartier zeven coupletten op melodie van ‘van het dorpje naar de stad’ uit de oude liedbundel ‘Hoi, een lied!’.
De hele week al werd er gesproken over de Middeleeuwen met de kinderen, werd ons eigen lied geoefend en vandaag was het dan zover; we gingen de troubadour bezoeken.
Op het plein wachtte hij ons op. Gehuld in Middeleeuwse kleding, getooid met pet en met een luit onder zijn arm begroette hij de kinderen enthousiast. Zoals het een echte troubadour betaamt vertelde hij verhalen, zorgde hij voor een meespeeltheater waarin Lindy en Dylan de hoofdrol speelden (helaas was de geheugenkaart halverwege het filmpje vol) en natuurlijk werd er veel gezonden, waaronder ons eigen lied.
In de klas werken we nog even door over de Middeleeuwen (of zoals een bolleboos noemde; als je nog een l schrijft heb je Middelleeuwen, dat is lachen, heb je middelste leeuwen, die altijd in het midden lopen) en ons lied brengen we tijdens de weekdoorzaging van volgende week nog eens ten gehore voor de hele school.

Lees meer: Op het plein bij de troubadour

De OntdekhoekDonderdag 23 mei gaat groep 4 op cultureel uitstapje naar de Ontdekhoek in Rotterdam. ‘Zelf ontdekken staat daar centraal en volwassenen worden geacht hun handen op de rug te houden’, aldus een enthousiaste medewerker die juf Caroline onlangs sprak. De kinderen kunnen in de ontdekhoek zelf chips maken, dijken bouwen, postzegels en munten maken, metselen en nog veel meer! Het belooft een leerzame en technische dag uit te worden.

We verzamelen deze dag direct na de eerste bel (om 8.20 uur) in de klas, zodat we om 8.30 uur kunnen vertrekken richting Rotterdam. De chauffeurs en begeleiders van deze dag zijn de moeders van Jonna, Maaike, Isa Kemp, Whensday, Kas en Britt Sleeuwenhoek. Wat gezellig dat jullie met ons meegaan! Deze ouders ontvangen nog een e-mail met informatie over de route en parkeermogelijkheden.
Van 9.30 tot 12.00 uur zijn we in de ontdekhoek actief, waarna we buiten onze boterhammen opeten en de terugreis naar Oudewater maken. We zijn rond 14.00 uur terug, de schooldag zal om 15.00 uur eindigen.

Wilt u uw kind een tienuurtje (eten en drinken) en lunch meegeven in een kleine rugtas? Denkt u eraan een stoelverhoger mee te geven als uw kind korter is dan 1.35 meter?

Voor de liefste moederGroep 4 heeft dit jaar wel een heel bijzonder moederdagcadeau en gaat dan ook helemaal met de tijd mee.
Een heus filmpje waarin er een ode wordt gebracht aan de liefste moeders die er bestaan. Naast het cadeau wat de moeders vanmorgen bij het ontbijt op bed ( toch kinderen?) hebben gekregen kunnen zij hier nog even verder genieten.
Er zijn talloze 'takes' van het filmpje genomen voor de regisseur en de kinderen tevreden waren, maar het is dan ook een Oscar-waardige film geworden!
Fijne Moederdag allemaal!