Het gestolen schilderijDinsdagavond namen de leerlingen van groep 8 officieel afscheid van onze school. Hoogtepunt van de avond was de musical ‘De DJ draait door’. Opvallend was de ontspannen wijze waarop de leerlingen op ‘de planken’ stonden, van de ongetwijfeld aanwezige spanning was nauwelijks iets te merken. Het plezier tijdens het dansen en zingen was bij de eerdere optredens niet altijd zichtbaar, maar gisteren straalden de kinderen van oor tot oor. Het verhaal van ‘De DJ draait door’ was uiteraard weer een opeenstapeling van actie, grappige woordspelingen en veel stampende discomuziek. Prachtige hoofdrollen waren er voor Mats en Lizzy als koning en koningin en hun dochter DJ Armina, gespeeld door Sem van den Hoogen, maar eigenlijk hadden alle leerlingen een hoofdrol in deze door de juffen geregisseerde musical.
Voorafgaand waren er toespraken door Tom Streng en Judith Potman en Ria Blokland, de beide leerkrachten van groep 8. Tom nam afscheid van de ouders van wie het laatste kind van school gaat. De familie Koops had maar liefst vijftien jaar een kind op onze school. Judith en Ria zetten vervolgens alle leerlingen van groep 8 even in het zonnetje. Ook ontvingen alle schoolverlaters het prachtige eindboek.
Na afloop van de musical zongen de meesters en juffen het door Caroline Zoomers geschreven eindlied. Vervolgens werd de microfoon gegeven aan Ruud van den Hoogen, die als klassenouder een humoristisch dankwoord uitsprak. Als cadeau ontving de school een Engels boekenpakket. Na het afscheidslied van de ouders bleef het nog lang gezellig in de school.

Een creatieve fotoDe talentmiddagen zijn weer gestart en een van de onderdelen van de bovenbouw is ‘audiovisuele vorming’. Hieronder valt bijvoorbeeld het maken van filmpjes, lipdubs, het maken van foto’s etc.
Vandaag lieten de kinderen zich inspireren door ‘het zoekboek van Koen’. Wanneer je dit op Google opzoekt zie je dat dit een boek is vol gekke foto’s die eigenlijk helemaal niet kunnen. Het boek is gemaakt door een creatieve man uit Duitsland die dit boek in 5 weken tijd tot stand bracht met wel meer dan 5000 foto’s die hij middels een speciaal programma aan elkaar ‘plakte’. Alle foto’s werden op de grond gemaakt waardoor je een ingewikkelde menselijke piramide kon maken, armen vol appels kunt vasthouden en met wel tien ballen kunt jongleren. Door alles op de grond te leggen en de foto van bovenaf te maken krijg je een bijzonder effect!
De kinderen van de bovenbouw maakten zelf groepjes en gingen met armen vol meegebrachte spullen naar de speelzaal om daar zelf creatieve foto’s te maken.

Een heerlijk modderbadVrijdagmiddag vertrokken wij, na ons zelf goed te hebben ingesmeerd, op de fiets naar de Hekendorpse Buurt. Bij de familie Blom aangekomen stonden er heerlijk warme pannenkoeken, gebakken door Steef Wabbijn en Annemieke de Wit, al op ons te wachten. Na deze lekkere lunch stond er een 'agrarische touringcar' voor ons klaar. Boer Hein bracht ons diep het weiland in. Hier begon onze tocht. Aanvankelijk stonden de meeste kinderen twijfelend aan de slootkant en vroegen zich af of dit nu echt wel leuk zou zijn. De eerste waaghals waagde echter de sprong. En zo als het spreekwoord zegt; ” Als er 1 schaap over de dam is…….."  volgde inderdaad de rest ook. De heldere slootjes veranderden spontaan in modderbaden, maar dat kon de kinderen niet echt deren. Met veel gegiechel en bravoure namen we de ene sloot na de andere. Sommigen sprongen er niet meer over maar erin en worstelden zich heerlijk door de modder en waterplanten heen en een enkeling trok zelf een ‘baantje’.
Toen we uiteindelijk weer bij de boerderij aankwamen, waren we veranderd in ‘zwarte pieten’. Na de meeste modder te hebben afgespoeld namen de kinderen een duik in het zwembadje gevolgd door een aantal sprongen op de trampoline om vervolgens verder schoon te weken op de 'buikschuifbaan' en tussendoor ook nog even een fruit ijsje weg te werken. Petra en Hein ontzettend bedankt voor jullie gastvrijheid!

De lange afstandsloopDe sportdag van dit jaar had een feestelijk tintje. Naast het sporten kregen de kinderen dit jaar ook een lunch aangeboden. Alle kinderen van de Oudewaterse basisscholen van groep 5 t/m 8 (485) hebben lekker gesmuld van broodjes en drinken. Onder de lunch werden presentaties gegeven van de projecten op school.
Chris en Britt vertelden over de projecten Tafelmanier en Opscheppen.
Gelukkig waren de weergoden ons gunstig gezind, zodat we kunnen terug kijken op een geslaagde sportdag.

Wat een mooie maquetteWe zijn naar het gemaal de Hooge Boezem geweest. Toen we daar aangekomen waren werden we in 3 groepen verdeeld. Groep 1 ging naar de machinehal, daar leerden we hoe de pompen werkten. Er waren twee pompen en ze werkten allebei anders, de een werkte op stoom en de ander op een elektromotor. We zagen ook hoe snel ze water weg pompten. De meneer die ons uitleg gaf deed dat erg leuk en grappig en heel interessant.
Toen wij experts waren, moesten wij het gaan uitleggen aan de andere kinderen van de klas. Dat lukte erg goed met een mini stoommachine en de twee houten borden van de stoommachine en de binnenkant van de pomp om iedereen te laten zien hoe het werkte.
De 2e groep kreeg uitleg in een speciale zaal. Op de grond was een kaart waarop het gebied van Utrecht tot Capelle aan den IJssel te zien was. De IJssel begint in de Lek ergens bij Utrecht en eindigt weer in de Maas, dat is het verlengde van de Lek. Dit gebied is verdeeld in drie stukken: De Lopikerwaard, de Krimpenerwaard en de Alblasserwaard. Het is dus eigenlijk een soort eiland tussen de rivieren in. Midden in dit eiland ligt de Vlist. Op de kaart zag je dat dit allemaal poldergebied is met allemaal rechte slootjes ertussen. De slootjes zijn met de hand gegraven om het water af te voeren naar de rivier. Hiervoor zijn ook molens gebruikt om het water weg te pompen. Rond 1500 lukte het de molens niet meer om alles droog te houden. Daardoor kwamen er gemalen. Er zijn nu nog vier grote gemalen die in werking zijn.
Rond 1860 ging er veel vrachtverkeer over de IJssel. Daardoor werd de IJssel te modderig. Er konden geen schepen meer doorheen. Dus werd de Waaiersluis gebouwd. 
Door dit alles is het gemaal De Hooge Boezem opgericht. Maar dit gemaal is niet meer in werking.
De 3e groep heeft als eerste naar een maquette van de Lopikerwaard gekeken. Er werd uitgelegd hoe een gemaal werkt. Daarna mochten we zelf dieren neer zetten en kijken op welke stukken land ze wel veilig stonden of niet veilig stonden. Daarna kregen we nog uitleg hoe een molen werkt en wat voor soorten molens er zijn bijv. De Wipmolen, Stellingmolen en de Herculesmolen. Ze hadden ook een schaalmodel van een molen die het echt deed. En toen kregen we ook nog uitleg over de soorten sluizen. En ook nog over de watersnoodramp en wat er daarna gebeurde.
Na het bezoek aan het gemaal De Hooge Boezem gingen we fietsen naar de tuin van Bisdom van Vliet. We liepen door het bos totdat we bij een speeltuin aankwamen. In de speeltuin mochten we onze lunch opeten en lekker spelen. De juffrouw had ‘levend stratego’ mee en dat gingen we spelen in het bos. Team rood had gewonnen.
We fietsten via de polder naar Hoenkoop terug. Bij het huis van Sam hadden we een ‘pitstop’ en kregen we een lekker ijsje. Daar konden we op trampoline springen, varen met het vlot en voetballen. Het was super gezellig en we waren de tijd vergeten. We fietsen om 15:30 uur terug naar school.

Iedereen heeft het diploma gehaald!Ontvangst:      
We kwamen met de hele klas om 19:00 uur op school aan. De kinderen gingen naar de klas. En de ouders hadden een gesprekje over het klassenfeest. Gretha vertelde ons wat er ging gebeuren. De ene helft mocht vragen stellen en de andere helft werd geschminkt  door Bertus en Daniela. De wonden leken erg echt!
Vragen stellen:
Alle ouders namen plaats in de aula en we deden het spelletje petje op petje af. De kinderen stelden vragen en de ouders moesten antwoord geven. Aan het eind was de moeder van Mats over. Maar de vragen waren nog niet op, dus mochten ze weer allemaal gaan staan.                                                        
Verbinden:             
Alle kinderen die een wond hadden, werden verbonden door een paar ouders. Dit ging uiteraard niet altijd goed. Er waren een paar misverstanden. Toen iedereen klaar was, gingen de kinderen boven poffertjes eten en de wonden werden er verder afgehaald.
Nabeschouwing:
Tijdens de nabeschouwing vertelde Gretha hoe het tijdens de lessen ging. En bijvoorbeeld de hele leuke en grappige momenten, zoals de overblijfploeg Gretha eens flink lieten schrikken! En dat Meg het softe gedoe eventjes zat was en een beetje lichtjes ging schreeuwen tegen het slachtoffer. Haha!
Diploma-uitreiking:
De examinator reikte de diploma’s uit en juffen Judith en Ria speldden de buttons op. De examinator maakte fouten in het spreken van sommige namen. Dat was erg grappig!!
Bedanken van de hulptroepen:
Tijdens de EHBO lessen kwamen er ook altijd hulpouders. Die werden bedankt en Gretha kreeg een bloemetje. 

                                                                              

De stabiele zijliggingGroep 8 heeft afgelopen donderdag 12 maart EHBO examen gehad. Er was een echte examinator aanwezig. Hij stelde ons allerlei vragen. Na het beantwoorden hiervan moesten we laten zien wat we allemaal hadden geleerd. We moesten de greep van Rautek demonstreren, Ellen in de stabiele zijligging leggen, verbanden aanleggen zoals o.a. een knieverband, snelverband en een vingerverband met ondersteunende mitella. Helaas vergaten een aantal kinderen te zeggen dat de sieraden af moesten. Tussendoor werden we verwend met limo en een spekkie, voor de EHBO hulpouders stond de koffie klaar.
Gelukkig zijn we allemaal geslaagd. Op woensdagavond 25 maart is de diploma uitreiking.

Druk met knuffels tekenenVoor de voorjaarsvakantie waren we binnen school druk met de Talentenmiddagen, waarbij de kinderen per bouw groepsdoorbrekend bezig zijn. Zo werden de kinderen van de groepen 6, 7 en 8 door elkaar in groepen verdeeld en deden zij elke week een ander creatieve activiteit. In het lokaal van groep 7 werd 'beeldend' gewerkt. De knuffels van thuis waren hét onderwerp van de middag en werden op hun mooist vastgelegd met kleurpotlood. Eerst rustig schetsen, dan zo mooi mogelijk inkleuren waarbij je probeert door gebruik te maken van lichte en donkere kleuren en 'streepjes' om de knuffeligheid van de vacht te laten zien. De resultaten zijn bijzonder mooi en de kinderen stonden vaak verbaasd over hun eigen tekentalent!

Samen kerststukjes makenAfgelopen woensdag was het eindelijk zover. De groepen 4 en 8 gingen samenwerken!
In het lokaal van groep 8 werden kerststukjes gemaakt en in groep 4 werden kerstkaarten geknutseld. Alle kinderen waren gemengd, waardoor de kinderen van groep 8 de kinderen van groep 4 konden helpen.
Er zijn hele leuke resultaten uitgekomen. Het was erg gezellig en een hele leuke samenwerking!
De kerststukjes stonden bijzonder mooi op de gedekte tafels tijdens het kerstdiner.