Libdubben!Het leuke van een klas in de bovenbouw opnieuw tegenkomen als juf is dat je soms oude koeien uit de sloot kunt halen. Even zwijmelen over het jaar dat ze nog klein en schattig waren en bij je in groep 4 (of zelfs bij de kleuters) zaten. Nu zijn de kinderen van groep 7 stoer, groot, sterk én schattig. En houden ook van oude koeien. Een oude koe die al heel snel dit schooljaar uit de sloot werd gehaald was de lipdub van groep 4. ‘Die was zoooo gaaf, gaan we dit jaar alsjeblieeeeeeft weer een lipdub maken juf?’. Ook de juf was wel van dit idee gecharmeerd en dus werd na het afronden van het project over de Gouden Eeuw verschillende keren gebrainstormd over de lipdub, onze eindejaarsproject waarmee we groep 7 zouden afsluiten. De verwachtingen waren hoog, soms leek het met het lange nummer dat we hadden uitgekozen bijna onmogelijk, maar uiteindelijk stond de klas weer vol ‘lipdubtroep’, werd er steeds meer meegenomen door de kinderen, werden de eerste danspassen bedacht en geoefend en….proefdraaien maar! Na heel veel keren oefenen, ‘finetunen’ van danspassen en attributen werd er in de laatste week een ‘officiële’ opname gemaakt. En wij zijn er stiekem best trots op, want hebben het weer met zijn allen gefikst! Groep 7….supergoed gedaan!!

Gezellig op kamp!Soms zijn er schooljaren die uitblinken. En dit jaar was er zo ééntje…..wat hebben we het fijn gehad met elkaar in groep 7! Alle kinderen dan ook nogmaals dank voor alle leuke dagen. En bedankt voor alle lieve woorden van vandaag, de tekeningen, cadeautjes, het prachtige boek en klassencadeau. Supergaaf! In de link van dit artikel vinden jullie de foto’s van de gymles van vandaag (het mattendragen) en een heleboel ‘van-alles-wat-foto’s’ van het afgelopen jaar. Het zijn de foto’s die van mijn telefoon afkomen.
Als het goed is kunnen jullie ook de filmpjes van het Rijksmuseum binnenkort zien op de site (bij artikel Rijksmuseum) en ook de lipdub zal ik deze week (als Windows 10 gedownload is Quentin ;-)) proberen online te laten zetten. Deze was ook weer geweldig, jullie hebben jezelf overtroffen!
Ik wens jullie een fijne vakantie en tot na de vakantie. Op de thee bij mij in het Cultuurhuis….afgesproken toch?

Tekenen maar dan andersSoms heb je van die ideeën die heel lang op een plank liggen te wachten tot ze uitgevoerd worden. Zo ook deze activiteit. Tekenen combineren met voorwerpen….je tekent bijvoorbeeld een vogel, maar tekent zijn snavel niet maar legt een schaar zo neer dat dit zijn snavel wordt. En zo kun je ook creatief zijn met walnoten, zoute stokjes, rietjes, schelpen etc. De kinderen hebben bijna een uur vol enthousiasme aan deze activiteit gewerkt. Woorden hierover zeggen niet zoveel, de gemaakte foto’s des te meer. Gauw kijken dus! :-)

De vuurtorenWat hebben we kunnen genieten van een mooie kampweek in Amersfoort! De weergoden waren ons zeer gunstig gezind en de hele week scheen de zon op ons mooie kampterrein.
De kinderen van de groepen 2 en 3 mochten als eersten het geheim van het verdwenen licht gaan onderzoeken. De kinderen van groep 3 bleven voor het eerst een nachtje slapen en dat was best spannend, maar ook heel erg leuk! De andere groepen volgden in de rest van de week en ook zij probeerden middels de vele leuke spellen zoveel mogelijk letters te verzamelen om ervoor te zorgen dat het verdwenen licht van de vuurtoren weer terugkwam. Natuurlijk werden er ook hutten gebouwd en werd er gevoetbald in het prachtige stuk bos naast de blokhut. En ’s nachts op je luchtbed keten en snoepen hoort er natuurlijk ook bij!
Het was een topweek in Amersfoort en we geven de kampstaf en de kookstaf nogmaals een heel groot compliment!



Nova Zembla groep op pad door RijksmuseumNa weken van voorbereiding was het dan eindelijk zover; we gingen naar het Rijksmuseum in Amsterdam voor het slotstuk van het project ‘Jij en de Gouden Eeuw’, volgens de meeste kinderen (en de juf) het allerleukste wat we tijdens de ‘gewone’ lessen hebben gedaan! De wekkers stonden vroeg vandaag want al om half acht startte voor groep 7 dit Culturele Uitstapje.
Na een stuk in de auto te hebben gezeten werden de auto’s geparkeerd en werd de reis vervolgd per tram. Voor sommigen hun eerste ‘trambeleving’. En wat is Amsterdam groot, druk en mooi! Bij de Teekenschool meldden we ons en werden de kinderen meteen in hun ‘verhaalgroepen’ verdeeld, die elk een bijpassend kledingstuk aankregen. Het hele project omvatte namelijk veel meer dan dit uitje alleen; de kinderen zijn hier al weken mee bezig! Het project van het Rijksmuseum heet: ‘Jij en de Gouden Eeuw’. In plaats van dit tijdvak vanuit het boek te behandelen, rankten de kinderen hun klasgenoten aan de hand van drie geschiedkundige gebeurtenissen; Hugo de Groot, de Nachtwacht en Nova Zembla. Iedereen kreeg een rol in het verhaal. Op school werden de gebeurtenissen onderzocht en middels presentaties aan de klas werd er naar elkaars verhaal geluisterd. Elk kind had n.a.v. de eerder voltooide ‘ranking’ een rol in het geschiedkundige verhaal die bij hem of haar paste. In het Rijksmuseum werden de kinderen door acteurs begeleid langs schilderijen en voorwerpen passend bij de drie verhalen, waarbij het accent lag op ‘het verhaal van de groep’. Er werden veel vragen gesteld om te zien wat de kinderen er allemaal al vanaf wisten en dat was behoorlijk wat! Daar stonden de acteurs toch maar mooi van te kijken! Na een rondje museum werden alle volwassenen weggestuurd en studeerden de acteurs met de kinderen de drie toneelstukken in. Ook kregen ze nog een ‘beleving’; Zo ervoer de groep van Nova Zembla extreme kou die er in die tijd was geweest en de kinderen van Hugo de Groot zaten zelf in een boekenkist. Toen de volwassenen er weer waren werden er drie spetterende toneelstukken opgevoerd. Wat een talenten! Dat belooft wat voor de eindmusical van volgend jaar! :-) Meerdere malen werd genoemd door mensen van het museum dat de groep zo lekker enthousiast was, goed luisterde en meedeed en zich goed had voorbereid. Compliment voor de kinderen van groep 7!
Op het museumplein werd nog geluncht, gevoetbald, gedold in het gras en op de skateramp en ijs gegeten.Het was dan ook bijna jammer dat we weer richting Oudewater moesten gaan! Alle hulpouders bedankt voor het rijden en begeleiden! De foto’s zijn niet van uitstekende kwaliteit omdat we zowel in het museum als in de Teekenschool geen flits mochten gebruiken!

 

 

 

 

StagedivingIn groep 7 kunnen we op elkaar vertrouwen! Dat bleek afgelopen maandag wel toen we in het kader van de Kanjertraining de oefening 'stagediving' deden.
Een vijftal tweetallen stond klaar om de stagediver, die op een hoge tafel stond en zich liet vallen als een plank, op te vangen. Met een stevige 'touwknoop' waarin de handen van de beide kinderen verwikkeld waren, vormden ze een stevig vangnet. Zelfs de juf werd zonder problemen opgevangen door de tien kinderen.
Laten we hopen dat de kinderen uit de klas letterlijk en figuurlijk zo'n stevig vangnet voor elkaar zijn en blijven de komende jaren!











 

Gefeliciteerd!Nadat we eind april 24 geslaagden hadden voor het theoretisch verkeersexamen, werd het afgelopen vrijdag tijd om hun verkeersvaardigheden in de praktijk te brengen. Natuurlijk fietsen deze tieners allang zelf naar school, de sportclubs en hun vrienden en vriendinnen, maar dit was toch wel even spannend voor de meesten. 'Ik fiets altijd staand juf', 'Ik heb nog geen lamp op mijn fiets, zak ik nu?' en 'is het erg als je verdwaald of verkeerd rijdt en dan de bordjes niet meer kunt vinden?'.
Enige spanning was zeker voelbaar in de dagen voor het verkeersexamen. Maar natuurlijk kwam dat helemaal goed en zijn alle kinderen ook voor dit examen geslaagd. Tijdens het examen was er ook tijd voor ontspanning, want de juf had een bak met Donald Ducks meegenomen. Zo hoefden de kinderen die als laatsten aan de beurt waren niet bijna een half uur in spanning af te wachten, maar konden ze lekker lezen. En de kinderen die al geweest waren sloten daar graag bij aan wanneer ze klaar waren met hun examen.
Gisteren werden de diploma's en sleutelhangers uitgedeeld. Vanaf nu kunnen ze dus officieel op pad....mits ze zich zo goed op de fiets blijven gedragen als vorige week. Wat een voorbeeldfietsers! Gefeliciteerd groep 7!

Fijne Moederdag!Wie leerde je lopen, je veters strikken en luistert altijd naar je verhalen? En wie staat er altijd voor je klaar? Dat is toch je moedertje? Precies...en daar zongen de kinderen van groep 7 in groep 4 al over. Veel moeders zullen zich het ontroerende filmpje nog wel herinneren. De klassieker 'Dat is toch je moedertje' van Corry Konings werd toentertijd al afgestoft en 'herzongen' door het grut in groep 4.
Maar nu drie jaar ouder en wijzer zijn deze kinderen nog steeds erg blij met hun moeder. Tijd dus voor een remake en het nummer nogmaals te zingen voor hun allerliefste moedertjes. Dezelfde kinderen, dezelfde opstelling, dezelfde gebaren en dezelfde lieve woorden.....fijne Moederdag allemaal!