De kinderen spelen in een toneelstukNa weken van voorbereiding was het dan eindelijk zover; we gingen naar het Rijksmuseum in Amsterdam voor het slotstuk van het project ‘Jij en de Gouden Eeuw’. Volgens de meeste kinderen (en de juf) het allerleukste wat we tijdens de ‘gewone’ lessen hebben gedaan! De wekkers stonden vroeg vandaag want al om half acht startte voor groep 7 dit Culturele Uitstapje.  
Na een tijdje in de auto te hebben gezeten werden de auto’s geparkeerd en werd de reis vervolgd per tram. Voor sommigen hun eerste ‘trambeleving’. En wat is Amsterdam groot, druk en mooi! Bij de Teekenschool meldden we ons en werden de kinderen meteen in hun ‘verhaalgroepen’ verdeeld, die elk een bijpassend kledingstuk aankregen. Het hele project omvatte namelijk veel meer dan dit uitje alleen; de kinderen zijn hier al weken mee bezig!
Het project van het Rijksmuseum heet: ‘Jij en de Gouden Eeuw’. In plaats van dit tijdvak vanuit het boek te behandelen, rankten de kinderen hun klasgenoten aan de hand van drie geschiedkundige gebeurtenissen; Hugo de Groot, de Nachtwacht en Nova Zembla. Iedereen kreeg een rol in het verhaal. Op school werden de gebeurtenissen onderzocht en middels presentaties aan de klas werd er naar elkaars verhaal geluisterd. Elk kind had n.a.v. de eerder voltooide ‘ranking’ een rol in het geschiedkundige verhaal die bij hem of haar paste. In het Rijksmuseum werden de kinderen door acteurs begeleid langs schilderijen en voorwerpen passend bij de drie verhalen, waarbij het accent lag op ‘het verhaal van de groep’. Er werden veel vragen gesteld om te zien wat de kinderen er allemaal al vanaf wisten en dat was behoorlijk wat! Daar stonden de acteurs toch maar mooi van te kijken!
Na een rondje museum werden alle volwassenen weggestuurd en studeerden de acteurs met de kinderen de drie toneelstukken in. Ook kregen ze nog een ‘beleving’; Zo ervoer de groep van Nova Zembla extreme kou die er in die tijd was geweest en de kinderen van Hugo de Groot zaten zelf in een boekenkist. Toen de volwassenen er weer waren werden er drie spetterende toneelstukken opgevoerd. Wat een talenten! Dat belooft wat voor de eindmusical van volgend jaar! :-) Meerdere malen werd genoemd door mensen van het museum dat de groep zo lekker enthousiast was, goed luisterde en meedeed en zich goed had voorbereid. Compliment voor de kinderen van groep 7!  
Op het museumplein werd nog geluncht, gevoetbald, gedold in het gras en op de skateramp en ijs gegeten. Het was dan ook bijna jammer dat we weer richting Oudewater moesten gaan! Alle hulpouders bedankt voor het rijden en begeleiden!

Wat een feest!Op woensdag 17 mei vierden we onze traditionele 'juffendag'. Op deze dag, hoe toevallig ook, vieren alle juffen hun verjaardag. En dat die dag elk jaar op een andere datum valt... dat maakt voor de feestvierende kinderen niet uit. Juffendag betekent de hele dag feest en in groep 7 weten ze wel hoe ze een feestje moeten vieren. Dat bleek ook wel, want er waren zelfs twee feestcommissies binnen de klas die activiteiten wilden organiseren. Zo speelden we in het park nabij de scouting het schminkspel, waarbij de kinderen onder de schminkstippen kwamen te zitten. Het was oppassen geblazen voor de 'washandenman of -vrouw' die je stippen eraf wilde poetsen. Vervolgens speelden we stratego. Jaar na jaar blijft dit een favoriet spel. Helemaal als je het spel met een verstopte vlag speelt.
Teruggekomen op school verzon een van de kinderen een 'cadeautjesdraaispel', waarbij de juffen eerst in de kring moesten zitten en werden 'versierd' met attributen (lekker warm! ;-)). Het feest was compleet toen de confettibommen werden opengedraaid en de juffen werden beloond voor hun inzet met bellenblaas. Hun dag kon niet meer stuk, dat begrijpt u wel!
Bedankt voor alle cadeautjes die wij deze dag mochten ontvangen!

Leren over vulkanenIn groep 7 wordt bij aardrijkskunde gewerkt over vulkanen. We hebben allerlei filmpjes bekeken hierover, maken tiptiles en webpaden en de kinderen kregen vorige week als huiswerkopdracht het maken van een 'infoblad'. Wat dit inhield? De kinderen moesten op hun eigen manier een samenvatting maken over alles wat zij hadden geleerd omtrent vulkanen. Van wat er in de les aan bod was geweest tot het zoeken van eigen informatie (verdieping en verrijking). Ze mochten het op hun eigen manier verwerken en wat was dat leuk! Zo hadden we mindmaps, folders, woordspinnen, werkstukjes, een peurschuimvulkaan, een brooddeegvulkaan en zelfs een heuse lavasteen.
De kinderen leren zo zelf informatie te verzamelen, samen te vatten en te verwerken en kunnen daarbij zo ver in het onderwerp opgaan als ze willen. Ze gaven korte presentaties aan elkaar en kregen tips en tops van elkaar over de door hen gekozen manier van verwerken.
Ook ontdekken de kinderen mede hierdoor een leerstijl die bij hen past, heel belangrijk voor het échte leren op de middelbare school.

Gefeliciteerd!Nadat we in april al 25 geslaagden hadden voor het theoretisch verkeersexamen, werd het afgelopen vrijdag tijd om hun verkeersvaardigheden in de praktijk te brengen. Natuurlijk fietsen deze tieners allang zelf naar school, de sportclubs en hun vrienden en vriendinnen, maar dit was toch wel even spannend voor de meesten. 'Ik fiets altijd staand juf, mag dat', 'Als je verdwaald tijdens je examen, zak je dan?' en 'Wat nu als een andere verkeersdeelnemer het fout doet en jij daardoor plots moet stoppen', klonk dan ook door de klas.
Enige spanning was zeker voelbaar in de dagen voor het verkeersexamen. Maar natuurlijk kwam dat helemaal goed en zijn alle kinderen ook voor dit examen geslaagd.
De diploma's en sleutelhangers werden meteen 's middags al uitgedeeld en een zucht van verlichting ging door de klas; dat hebben we gehad! Vanaf nu kunnen ze dus officieel op pad.... mits ze zich zo goed op de fiets blijven gedragen als ze tijdens het examen deden. Wat een voorbeeldfietsers! Gefeliciteerd groep 7!

Druk met het project over de oorlogDe kinderen keken er het hele jaar al naar uit; de geschiedenislessen over de Tweede Wereldoorlog. Deze vreselijke gebeurtenissen fascineren de meeste kinderen en elk jaar kan er dan ook een uitgebreid lesprogramma worden geboden over deze periode in de geschiedenis.
Naast de lessen in het geschiedenisboek keken we de serie '13 in de oorlog', een serie die een uitermate goede weergave van die tijd geeft en zelfs voor volwassenen een aanrader is om eens te bekijken.
Dit jaar hadden we vanuit het cultuurmenu van Kunst Centraal een project over herdenken, waarbij we ook een kijkje namen bij het herdenkingsmonument aan de Waardsedijk waar de burgemeester 'Oudewaterse geschiedenisles' gaf. 
De Anne Frank krant werd gelezen en het bijbehorende spel werd gespeeld, er werden Tiptiles gemaakt over de Tweede Wereldoorlog en groep 7 ontving het 'Denkboek', dat elk jaar aan deze jaargroep wordt geschonken door de stichting die de landelijke herdenkingsplechtigheden en bevrijdingsfeestelijkheden organiseert.
Uiteraard zijn er ook veel gesprekken gevoerd in de klas over deze oorlog en kwamen kinderen met verhalen die ze van hun grootouders hebben gehoord. De kinderen hebben zich werkelijk ondergedompeld in dit tijdvak van de geschiedenis!
En allemaal zijn ze het erover eens: 'dit mag nooit maar dan ook nooit meer gebeuren!'

Bij het monumentAfgelopen weken hebben de leerlingen van groep 7 en 8 het cultuurprogramma ‘Dit herdenken wij’ gevolgd. Hiervoor hebben de leerlingen eerst een voorstelling bijgewoond. In deze voorstelling 'Brieven uit de oorlog' komen zes jonge mensen elkaar tegen. Ze kennen elkaar niet, leven in andere tijden, op andere plekken. Eén ding hebben ze gemeen: ze zitten in een oorlog. Ze schrijven elkaar brieven. Daarin stellen ze vragen, geven adviezen en steunen elkaar. Vluchten of juist blijven? Haten of liefhebben? Schreeuwen of stil zijn? Verder wachten ze, want wat kun je als kind méér doen in een oorlog dan wachten?
Daarna hebben de kinderen een gedicht over herdenken gemaakt. Dit mocht gaan over een mens, een moment of een gebeurtenis die het kind wil herdenken. Het verheugt ons te zeggen, dat één van onze leerlingen de eerste prijs heeft gewonnen. Het project werd afgelopen donderdag afgesloten met een bezoek aan het monument aan de Waardsedijk. De kinderen werden door de burgemeester ontvangen op het stadhuis en kregen aldaar eerst het verhaal van de Tachtigjarige oorlog te horen aan de hand van het schilderij van Dirck Stoop.
Daarna wandelden we naar het oorlogsmonument. Daar vertelde de burgemeester over de mensen die zijn gesneuveld tijdens de Tweede Wereldoorlog en veel hebben betekend voor Oudewater; de verzetsstrijders, de gestrande piloten, de afgevoerde Joden en overige slachtoffers.

De kinderen luisteren aandachtigNa het paasontbijt ging groep 7 verder op pad, want er stond nog meer op het programma. Deze dag waren zij namelijk ook uitgenodigd de tentoonstelling 'Feest, weet wat je viert' te bekijken in Museum Catharijneconvent in Utrecht.
Met de chocolade-eieren nog in onze kiezen vertrokken we met de bus naar Utrecht en liepen we nog een stuk door de binnenstad naar het museum. Twee enthousiaste begeleiders stonden daar voor ons klaar, waarmee we het museum ingingen om zoveel mogelijk details te spotten bij een van de schilderijen van de tentoonstelling. De kinderen bleken echte detailspeurders, want geen enkel detail ontging hen in de minuut dat ze het schilderij moesten bestuderen. Uit onderzoek blijkt dat de meeste mensen na een seconde of 8 het schilderij alweer voorbij lopen. Dat zal deze kinderen niet overkomen, want zelfs na een minuut aandachtig kijken was er nog genoeg te ontdekken.
Vervolgens gingen ze in groepjes van drie het museum door met een opdrachtenboekje. Over elk feest waren ontdekkingen te doen, vragen te beantwoorden en uiteraard hadden de kinderen zelf ook hun vragen en opmerkingen, die later besproken werden. De tijd die we ervoor hadden was eigenlijk veeel te kort, want al veel te snel moesten we weer verzamelen en liepen we alweer terug naar de bus.
Tijdens het wachten op de bus werd onder de bezielende leiding van hulpmoeder Yvonne nog het doorfluisterspel gedaan en speelden we nog een spel waarbij ze op schoenmaat en op lengte moesten gaan staan. En daar was de bus alweer!

Dat ziet er gezellig uit!Begin april werden er lootjes getrokken. Niet om surprises voor elkaar te maken, maar om een lekker paasontbijt voor elkaar samen te stellen. De kinderen konden zelf hun wensen kenbaar maken op papier en waren zo verzekerd van een ontbijt dat hen zou smaken.
De ontbijtjes werden met enthousiasme binnengedragen, weggeven en ontvangen en dat kwam natuurlijk ook door de mooie versiering van de ontbijtjes: kuikentjes, gekleurde eieren, chic gevouwen paasservetten, het zag er ontzettend mooi uit en smaakte heerlijk.
De kinderen van groep 7 hadden duidelijk hun best gedaan om er echt wat van te maken voor hun klasgenoot. Top gedaan allemaal!

Een mooie presentatieDe afgelopen weken is er hard gewerkt aan het project over bouwen. Heeft u gezien dat er steeds foto's bij zijn gekomen bij het eerdere artikel hierover?
De presentaties over het huis van de toekomst en het 'stevigheidshuis' (huis waarbij slechts gebruik gemaakt mocht worden van tape en krantenpapier) werden vandaag gehouden. De een deed dit uit de losse pols, de ander las een verkooppraatje voor en weer een ander groepje architecten in de dop had ervoor gekozen een heuse PowerPoint te maken. Ook werd er een prachtige poster, voorzien van Lego-bouwvakkers getoond aan de klas door weer een ander groepje aanstormend architectentalent. Het is maar goed dat het niet ging om een Europese aanbesteding, want ik had als juf echt geen keuze kunnen maken wie het project tot uitvoering had mogen brengen.
De kinderen straalden bij het vertellen over de moderne snufjes die het huis van de toekomst kon bieden, de een was daarin overigens wat vooruitstrevender dan de ander, allemaal even enthousiast. Waar de een wat meer aandacht had geschonken aan de afwerking had de ander een creatief en innovatieve uitvinding gedaan.
Na al dit harde ploeteren hadden de architecten en bouwvakkers in spe wel een kopje koffie verdiend, schafttijd! Helaas, daar waren ze niet voor de porren. Voor een ingelast speelkwartiertje wel...en dat hadden ze dan ook dik verdiend!