Enkele weken geleden volgde een groot deel van het team een studiemiddag over rekenen.
Tijdens deze middag werd het belang van ’rijke rekenvragen’ uitgelegd. Door kinderen bij aanvang van de rekenles ’aan’ te zetten en vooral zelf te laten denken over rekenproblemen óf zelf vragen te laten bedenken, zou het brein zich op rekenkundig gebied nog beter ontwikkelen.
En, geinspireerd door deze middag, startten we de afgelopen dagen op een andere manier tijdens de rekenles. De ene dag speelden de kinderen het spel ’BEET’, waarbij ze door getallen slim te combineren en daarmee optel/aftel/keer/deelsommen te maken tot het getal op het blauwe kaartje te komen.
De andere dag kregen de kinderen een foto te zien van de e-reader van juf Caroline. Bij de te lezen leesstatistieken moesten zijn zelf rekenvragen bedenken.
Zo werd er dus even later gevraagd hoeveel boeken er in totaal op de e-reader staan (je weet al dat 198 boeken 39% is...hoe rond je dit slim af en reken je naar 100% toe?), werd en gerekend hoeveel uur er per boek gelezen was en zo waren er nog een aantal rekenvraagstukken die de kinderen zelf formuleerden én uitrekenden.
Hebben de kinderen thuis ook een foto/plaatje/krantenbericht/afbeelding/reclame-uiting waarmee gerekend kan worden, neem deze gerust mee naar school of stuur deze naar ons op! Dan gaan we daar ook mee rekenen!