Groepsberichten 4-8 november 2023 (week 45)

20-11-2023
Schoolontbijt, MediaMasters en de Projectklas
In de week van maandag 6 november werkten de leerlingen van de bovenbouw aan het project MediaMasters. Dit i.h.k.v. de Week van de Mediawijsheid. En alle leerlingen genoten op woensdag 8 november van het Gezonde NATIONALE SCHOOLONTBIJT. In dit artikel ook een verslag van het werk van de projectklas. Wekelijks stuurt juf Charlotte een bericht naar de ouders van deze leerlingen. Zo leuk om te lezen!

Het Nationale Schoolontbijt - groep 4 (Petra Vermeij)
Dit was nog eens een bijzondere start van de dag. De hele school deed mee met het Nationaal Schoolontbijt!
Eerder deze week leerden de kinderen wat er allemaal in brood zit en hoe het gemaakt wordt én waarom een gezond ontbijt belangrijk is. 
En vandaag was het dan zover. Met elkaar zaten we aan een gezond ontbijt. Er was genoeg te kiezen: bruin brood, bolletjes, krentenbollen, matses. En ook was er genoeg lekkers om erop te doen zoals kaas, jam, pindakaas, humus. Verder was er komkommer, tomaat, ei en fruit. Voor wie geen brood wilde was er yoghurt met muesli. We dronken melk of water. 
De kinderen hadden hun tafel gezellig en zo konden ze samen eten. Want ook dat hebben we geleerd. Als je samen eet is het leuker. 
Er is toch goed gegeten! Bijna alles was op. Dat lijkt me een goed teken. 
Na het ontbijt hebben we met elkaar weer opgeruimd. Zelfs de afwas is gedaan. Toen was het tijd voor de taalles. En wat bleek? Na een goed ontbijt kun je je zeker beter concentreren. 

Mediawijsheid - Groep 8 (Caroline Zoomers)
Misschien heeft u er al iets over gehoord in de media: het is de week van de mediawijsheid!
Het thema van dit jaar is #hierniet
Als je actief bent op sociale media krijg je te maken met reacties. Vaak zijn deze positief, maar ook negatieve berichten kunnen de overhand krijgen. We hoeven het niet altijd met elkaar eens te zijn, maar er zijn grenzen. Haatspraak? Scheldpartijen? Kwetsende opmerkingen of ongepaste 'humor'? #hierniet
Van 10 t/m 17 november besteden we daarom extra aandacht aan hoe we (online) met elkaar omgaan. Op school doen we met de bovenbouwgroepen mee aan MediaMasters. MediaMasters is een spannende, 'serious' game over de kansen en gevaren van (digitale) media, speciaal voor leerlingen tussen de 10 en 12 jaar van het basisonderwijs. Door het spelen van de game bouwen leerlingen basiskennis op over mediawijsheid, terwijl spelenderwijs ook taalvaardigheid en rekenvaardigheden aan de orde komen. Hoe ga je mediawijs om met WhatsApp, online pesten, cybercriminaliteit en gamen?
Vandaag zijn we hiermee gestart en volgen we Nancy. In diverse filmpjes zien we hoe ze terecht komt in kamp Mediné, waar mobiele telefoons uit den boze zijn. We gaan haar de komende week volgen. Filmpjes over haar belevenissen wisselen zich af met het lezen van krantenartikelen en bepalen of deze echt of nep zijn, we leren waarom het (objectieve) werk van journalisten zo belangrijk is en hoe zij soms tegengewerkt worden. 
Dit alles in spelvorm, tegen alle andere klassen in Nederland die ook deelnemen.
Er zijn mooie prijzen te winnen. Vorig jaar wonnen we een boekenpakket dankzij het mooie nepnieuwsartikel van een van de leeringen van groep 8. Wellicht vallen we dit jaar ook weer in de prijzen!
De leerlingen gingen enthousiast aan de slag met alle vragen en speelden na het klassikale gedeelte verder om 'bits' (punten) te verdienen. 

Projectklas - Bovenbouw (Charlotte Steens)
Vanochtend zijn we in de projectklas gestart met een denkraadsel uit Red Stories. Door slimme vragen te bedenken, waar alleen "ja" of "nee" op beantwoord kon worden, moesten de kinderen erachter zien te komen op welke manier "Juwelen Julia" plotseling was verdwenen. Uiteindelijk kwamen ze gezamenlijk tot de oplossing.
Hierna hebben we geoefend met het maken van aantekeningen bij een informatief filmpje. Bij hun eigen leeronderzoek kunnen de kinderen namelijk naast het zoeken van informatie op websites ook informatieve filmpjes bekijken passend bij hun leervragen. Om dan precies te onthouden wat er in een filmpje wordt verteld, hebben de kinderen geleerd dat het dan handig is om er aantekeningen bij te maken. We hebben hier goed mee geoefend en de kinderen beaamden allemaal dat ze daardoor veel meer details van het filmpje hadden onthouden als dat ze dit zonder aantekeningen hadden gekund.
Ook hebben de kinderen weer gewerkt aan Spaans. Onder andere in het werkboek, maar ook kunnen ze vanaf nu allemaal verschillende Spaanse opdrachten doen via Quizlet op de Chromebook.
Het laatste deel van de ochtend zijn de kinderen weer aan het werk gegaan met hun eigen onderwerp. Inmiddels is iedereen bezig met de inleiding van hun verslag of met het opzoeken van de benodigde informatie. De kinderen hebben weer hard gewerkt!

Meer weten?

Nieuwsgierig geworden naar Basisschool St. Jozef?
Ga eens in gesprek met een van de ouders van de school. Zij delen hun ervaringen graag met u.
Of bel voor een afspraak op school. We nemen alle tijd voor een uitgebreide rondleiding.