Groepsberichten 11-15 november 2023 (week 46)

21-11-2023
Herfst, Mysterie van de Mistberg en Kanjertraining
Komende week komt Sinterklaas aan in Nederland, maar deze week werkten de kleuters nog aan het herfstproject. Woensdag was een heel bijzondere dag. Toen presenteerde Wim van Baaren, een van de ouders van de school, zijn boek Het mysterie van de Mistberg aan de kinderen van de school. Bijzondere gast was burgemeester Danny de Vries. Hij ontving het eerste exemplaar van het boek. De hele ochtend waren er activiteiten in de school rondom het boek van Wim.
En woensdagavond was er een drukbezochte informatieavond over de Kanjertraining en Leren Zichtbaar Maken.

Kanjertraining - groep 1/2 A (Sharita van Ingen)
Max praat met de konijnen en de konijnen zijn erg bang. Hij wil ze graag helpen maar weet niet zo goed hoe hij dat kan gaan doen.
Er is met de kinderen gesproken over bang zijn.  Wie is er weleens bang?  En wat doe je als je bang bent?
De kinderen leerden te vertellen en hun mening te geven. Uiteindelijk leerden de kinderen dat ze dan naar iemand toe  kunnen gaan die ze vertrouwen zoals papa of mama. 
Wat hebben we verder tijdens de lessen gedaan:
- Verhaal gelezen over elkaar helpen
- Het knuffellied
- Tunnel. We gaan als tunnel staan en wie durft er onderdoor? De eerste keer hebben we het met 3/4 kinderen geprobeerd die als tunnel gingen staan. Dat ging erg goed. Vervolgens gingen de oudste als tunnel staan en mochten alle jongste kinderen onder de tunnel door. Een paar jongste kinderen zeiden gelijk: "maar dat kunnen wij ook!" en ja hoor.. Daar stonden alle jongste kleuters en mochten de oudste eronder door. Ze wilden ook graag dat de juffen eronder door gingen, maar dat paste niet helaas. 

Afsluiting herfst en boek kleien - Groep 1/2 B (Stephanie Christiaanse)
Deze week sluiten we het thema 'het weer' af.
Maar we zijn al begonnen met het kijken naar het Sinterklaasjournaal. Oh jee, het boek is er niet…wat nu??
We kregen een brief van Jeroen van het journaal om Sint te verrassen, nou dat willen wij wel. We zijn druk aan het kleuren gegaan! En vanmorgen waren de tekeningen weg, dus we hopen dat Jeroen ze alweer heeft opgehaald.
Deze week geen circuit, maar wat kleine opdrachtjes.
We hebben heel mooi een weertekening ingekleurd en mochten 1 voor 1 bij de juf de door de war geraakte getallenlijn weer goed maken. Pittig, maar ze kunnen het al goed!
Woensdag kwam de vader van Gijs zijn nieuwe boek bij ons op school presenteren en voorlezen. Heel erg leuk en daarna mochten we nog een stukje uit het boek kleien.
Onze grotten met de slapende cheeta erin zijn heel erg leuk geworden! Maar hij staat natuurlijk al thuis te pronken. Heeft u hem nog niet thuis, komt u hem dan morgen even in de klas ophalen?

Boeklancering Mysterie van de Mistberg - Groep 6 (Annet Vermeij)
Vandaag werd het tweede boek van Teun ( groep 7) en zijn vader, getiteld "Het mysterie van de Mistberg", gepresenteerd. Dit gebeurde in De Eiber. Alle groepen en ook de burgemeester waren hierbij aanwezig. Een gedeelte van de opbrengst van het boek gaat naar het WNF. Na afloop kreeg onze groep een tekenworkshop van de illustrator van het boek, Pauline. We begonnen met tekenen op muziek. Daarna gingen we emoticons tekenen. Hierbij was de essentie: wat doen wenkbrauwen met een gezichtsuitdrukking.
Vervolgens vroegen we ons af hoe je ogen kunt tekenen. ( sterretjes, kruisjes  boogjes).
Welke houding van het lichaam hoort bij een bepaalde emotie? ( verdrietig, blij).
Wat voelt of ziet jouw poppetje? Zet je poppetje in een passende omgeving.
Als je klaar was mocht je je buur goed aankijken en deze persoon vervolgens met je ogen dicht proberen te tekenen.
Het was een leuke workshop.

Boeklancering Mysterie van de Mistberg - Groep 8 (Debbie Egging)
Toch wel bijzonder vandaag, Teun uit groep 7 presenteerde samen met zijn vader het door hun geschreven boek. Na de officiële overhandiging van het boek aan de burgemeester, gingen we terug naar de klas. Daar kregen we een workshop van de schrijfcoach van Teun en Wim. 
Iedereen kreeg een foto van een persoon, dit kon een stoere man met een surfplank zijn, maar ook een heel oud opaatje. Aan de hand van deze foto's begon iedereen aan de voorbereiding van zijn of haar verhaal. Over wie gaat mijn verhaal? Wat gaat de persoon meemaken? Wie doen er nog meer mee? Ondertussen kregen de kinderen ook verschillende geuren onder hun neus en konden ze voelen aan wat voorwerpen, bijvoorbeeld een veer. Duidelijk werd dat je kunt schrijven door meerdere zintuigen te gebruiken. Na ongeveer een uur waren er toch echt leuke verhalen ontstaan. Kinderen hebben elkaars verhaal gelezen om nog wat tips te geven. Daarna mochten er een aantal nog hun verhaal voorlezen. Zowel de kinderen als ik hebben een hoop geleerd over het schrijven van een goed verhaal!
 

Meer weten?

Nieuwsgierig geworden naar Basisschool St. Jozef?
Ga eens in gesprek met een van de ouders van de school. Zij delen hun ervaringen graag met u.
Of bel voor een afspraak op school. We nemen alle tijd voor een uitgebreide rondleiding.